Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatietraining Nederlands25221/3097/2324/1/44
Studiegids

Communicatietraining Nederlands

25221/3097/2324/1/44
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Broos Gisèle
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Taaltraining Nederlands 1 EN eerder ingeschreven voor Taaltraining Nederlands 2.

Korte omschrijving

Je werkgever kan helemaal op je vertrouwen als het erop aankomt bedrijfscontacten te leggen en te onderhouden. Je spreekt en schrijft duidelijk, correct, genuanceerd en vlot. Ook in moeilijke of delicate omstandigheden sta je mensen strategisch te woord. Sommige van je teksten publiceer je op de website van de hogeschool.

Overtuigend en zelfzeker communiceren in vlot, correct én gepast Nederlands, zowel schriftelijk als mondeling: dat is het doel van dit vak. Medewerkers zitten rond de tafel om te vergaderen, beleidsteksten worden geformuleerd en gepresenteerd, stagiair(e)s solliciteren en krijgen slecht nieuws te horen, je schrijft een overtuigende terugwinbrief, ... allemaal herkenbare situaties waarin heldere, efficiënte communicatie belangrijk is. Bovendien zullen je argumentatieskills getest worden tijdens betogen en debatten en zal je als klap op de vuurpijl een spetterende Pecha Kucha presentatie houden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je schrijft vlotte, correcte en goed gestructureerde Nederlandstalige informatieve en persuasieve communicatieboodschappen waarbij de invalshoek, de inhoud, de opbouw, de woordkeuze en de toon passen bij het medium, de boodschap en de doelgroep.
Je schrijft complexere informatieve en persuasieve teksten voor een afgebakende doelgroep en gebruikt daarbij een uitgebreide vakspecifieke woordenschat.
Je drukt je correct uit in het Nederlands en gaat doelgericht met de Nederlandse taal om.
Je houdt een overtuigende informatieve of persuasieve presentatie voor publiek in Algemeen Nederlands.
Je brengt je mening helder naar voor in Algemeen Nederlands en verdedigt deze in een betoog of debat.
Je bouwt professionele interne en externe contacten op en onderhoudt ze. Je hanteert daarbij de gepaste taal, houding en omgangsvormen.
Je vergadert op een correcte, efficiënte en effectieve manier.

Leerinhoud

  • discussienota
    SMART formuleren
    argumenteren in betoog en debat
    presenteren
    samenvatten (KIS)
    vergaderen
    vergaderverslag
    schriftelijke en mondelinge sollicitatie
    lezergerichte schrijfstijl
    slecht nieuws mondeling en schriftelijk
    netwerkbrieven
    persbericht
    portretinterview
    stijlfiguren & beeldspraak
    spelling (zelfstudie)
    woordenschat (zelfstudie)

Studiematerialen (lijst)

extra materiaal op DigitapVerplicht
SyllabusVerplicht
Hopende u hiermede van dienst te zijnVerplicht
  • Auteur: Taalunie
In duidelijk Nederlands: spreken en schrijven voor iedereenVerplicht
  • Auteur: Taaltelefoon
Spelling: de regels op een rijVerplicht
  • Auteur: Taaltelefoon

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Elk semester bevat taken voor schriftelijke en mondelinge vaardigheden. Instructies en puntenverdeling zie Digitap.

Voor de schriftelijke opdrachten geldt de volgende regeling: per d/t-fout verlies je 10% van de totaalscore voor de respectieve opdracht.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Tijdens het examenmoment worden voor alle taken vervangende opdrachten voorzien. Instructies en puntenverdeling zie Digitap.

Voor de schriftelijke opdrachten geldt de volgende regeling: per d/t-fout verlies je 10% van de totaalscore voor de respectieve opdracht.

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex  voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.