Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatiesociologie (PRV)25250/3097/2324/1/60
Studiegids

Communicatiesociologie (PRV)

25250/3097/2324/1/60
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • public relations en voorlichting
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Jacobs Chloƫ
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Commerciƫle communicatie EN eerder ingeschreven voor Public Relations en voorlichting EN eerder ingeschreven voor Sociologie _A.

Korte omschrijving

Communicatiesociologie bestudeert de rol van de traditionele media en nieuwe media, en de effecten die ze op mens en samenleving teweegbrengen. Wie beslist wat het nieuws is? Wat doet de nieuwe technologie met onze maatschappij? Welk effect heeft Twitter op onze democratie? Is het spel van kinderen veranderd door nieuwe media? In deze cursus bekijken we hoe traditionele en nieuwe media bijdragen aan onze samenleving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je kadert de communicatie-evoluties binnen de samenleving en licht deze toe.
Je verklaart de belangrijkste media-effecten op mens en samenleving.

Leerinhoud

In de cursus Communicatiesociologie bestuderen we de effecten van media op mens en maatschappij. We leggen de klemtoon op het mediatiseringsproces.

Zowel effecten van massamedia als nieuwe media komen aan bod:
- Invloeden op de productie van media-inhoud, zoals het Gatekeepingsproces
- Mediahype
- Mediagenres
- Medialogica, hoe media de spelregels veranderen
- Effecten van media op het spel van kinderen, identiteit van jongeren, ouders en ouderen.
- Opkomst van 'cultuur van het ik'
- Contrast tussen sociale media en maatschappij

Studiematerialen (lijst)

ZelfstudieVerplicht
video-en/of audiomateriaalVerplicht
SyllabusVerplicht
De 7 vinkjesVerplicht
  • Auteur: Luyendijk Joris
Actueel tekstmateriaalVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Taak
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks20,00Taak.
Indien je geslaagd was voor de taak in eerste zit, dan wordt het resultaat ervan overgedragen naar de tweede zit en moet je de taak niet hernemen.
Indien je niet geslaagd was, maak je een nieuwe taak volgens de instructies op Digitap.