Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Non profit communication challenges31171/3097/2324/1/02
Studiegids

Non profit communication challenges

31171/3097/2324/1/02
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 2+3CC
    • Keuzepakket 2+3PRV
    • Keuzepakket 2CC
    • Keuzepakket 2PRV
    • Keuzepakket CC - 360°-/andere bach
    • Keuzepakket PRV - 360°/ andere bach
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Commerciële communicatie EN eerder ingeschreven voor Public Relations en voorlichting.

Korte omschrijving

Niet alleen de profitsector onderkent het belang van goede communicatie. Ook de non-profitsector heeft begrepen dat communicatie de motor is geworden van haar bestaan. De non-profit (zowel overheid als social profit) kent heel wat specifieke uitdagingen. Denken we maar een een gemeente of stad die een citymarketingbeleid uitwerkt om meer bewoners en bezoekers aan te trekken. Of de manier waarop een gemeente/stad omgaat met de klachten van bewoners. Goed communiceren is ook voor socialprofitorganisaties van levensbelang: hun werking, hun fondsen, hun erkenning en de inzet van vele vrijwilligers hangen ervan af. In het vak "Non Profit Communication Challenges" komen specifieke communicatie-uitdagingen aan bod die zowel bij de overheid als bij socialprofitorganisaties hoog op de agenda staan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je beschrijft de wereld van de non-profitsector en welke specifieke communicatie-uitdagingen op haar van toepassing zijn.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je werkt een doelgroepgerichte fondsenwervingcampagne of citymarketingcampagne uit en verdedigt deze bij de (fictieve) opdrachtgever.

Leerinhoud

Thema 1: Eigenheid van de non-profitsector
Thema 2: Social Profit => vrijwilligerswerk (wetgeving, rekrutering en motivatie)
Thema 3: Social Profit => fondsenwerving
Thema 4: Gedragsverandering => principes van sociale marketing
Thema 5: Overheid => de wereld van citymarketing
Thema 6: Overheid => infrastructuurcommunicatie
Thema 7: Overheid => heerlijk helder communiceren

Studiematerialen (lijst)

PowerpointcursusVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Enerzijds legt de student een schriftelijk examen af dat gebaseerd is op de geziene leerstof (powerpoint, gastcolleges, enz.)
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00Anderzijds bestaat het examen uit een reflectie-opdracht waarbij de student in groep een bestaande social profitorganisatie of een citymarketingcampagne analyseert in een schriftelijk document en deze analyse mondeling toelicht door middel van een presentatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Zowel het schriftelijk examen als de reflectie-opdracht van eerste zittijd worden samen opgeteld. Indien de totaalscore minder is dan 10/20 zal de student het schriftelijk examen herdoen indien hij voor dit onderdeel minder dan de helft behaalde. Indien de student in eerste zittijd meer dan de helft van de punten behaalde voor de reflectie-opdracht wordt de behaalde score voor deze opdracht automatisch overgeheveld naar de puntenscore van de tweede examenzittijd.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00Zowel het schriftelijk examen als de reflectie-opdracht worden samengeteld. Indien de eindscore minder is dan 10/20 zal de student een individuele reflectie-opdracht (zonder presentatie) dienen te maken indien hij voor dit onderdeel van het examen in eerste zittijd niet geslaagd was. Indien de student meer dan de helft van de punten behaalde op de kennistoets wordt de behaalde score automatisch overgeheveld naar de puntenscore van de tweede examenzittijd.