Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Project & Event Management /1-238250/3107/2324/1/58
Studiegids

Project & Event Management /1-2

38250/3107/2324/1/58
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): d'Hollander Latoya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het organiseren van projecten en events is een marketinginstrument dat forse opgang heeft gekend afgelopen jaren: ieder bedrijf kent nu de kansen die seminaries, bedrijfsfeesten, openingsevenementen, productlanceringen of teambuildings bieden. Het organiseren van evenementen en projecten vraagt heel wat tijd en energie. Het eenmalige en unieke van het evenement biedt een uitdaging, maar creëert natuurlijk ook de nodige stress en druk om alles perfect te organiseren. In dit vak krijg je een overzicht en een hoop praktische tips hoe je een project of evenement organiseert. Je krijgt praktische checklists die een steun zijn om niets aan het toeval over te laten, en bovendien een hoop ideeën hoe een event er kan uitzien.

OLR-Leerdoelen (lijst)

9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student kent de basisprincipes van direct mail en past deze toe op het schrijven, opmaken en versturen van uitnodigingen en brochures. 
De student verzorgt de administratie van een congres en event met gebruik van standaard correspondentiemodellen. 
10.1 Je plant, coördineert en organiseert events, vergaderingen, congressen, zakenreizen.
De student heeft inzicht in de plaats van congressen en events in de marketing- en communicatiedoelstellingen van een organisatie en kan voorbeelden aanhalen van de verschillende soorten events en congressen. 
De student ondervindt het belang van een goede backtiming, kan een backtiming opstellen, weet welke organisatorische aspecten te pas komen aan de organisatie van events en congressen en wat er allemaal kan mislopen. 
10.2 Je maakt afspraken met klanten en externe commerciële contacten.
De student stelt een conceptplan op voor een event of congres en presenteert en verdedigt dit conceptplan. 
13.5 Je stelt budgetten op en beheert en respecteert ze.
De student heeft inzicht in de inkomsten en kosten, verbonden aan de organisatie van congressen en events. Hij stelt een concreet budgetplan op en stuurt bij waar nodig. 

Leerinhoud

Doelstellingen van de organisatie van een evenement of project.
Het concept en het stappenplan.
Het inhoudelijk programma van het evenement/project.
Een locatie zoeken en vastleggen.
Een budgetplan uitwerken.
Uitnodiging, communicatie en correspondentie van het evenement/project.
De productie van het evenement/project.
Evaluatie van het evenement/project. 

Studiematerialen (lijst)

Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Vormen van groepsleren24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen28,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen met kennis- inzicht- en toepassingsvragen: 10 punten
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Groeps- en individueel werk: 10 punten
Bij het projectwerk geldt de kwaliteit van de groepstaken en het respecteren van de deadlines.
Tussentijdse rapporten worden beoordeeld op de inhoudelijke kwaliteit, de argumentatie waarom een bepaalde keuze voor concept, locatie, leverancier, … werd genomen, de kritische zin en de vlotheid en helderheid van de aanbevelingen.
Het actieplan wordt beoordeeld op de volledigheid en de opvolging ervan, samen met het overleg hierover met de andere werkgroepen.
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de dienstverlening en de samenwerking met de andere groepen, die belast zijn met andere deeltaken van de organisatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen met kennis- inzicht- en toepassingsvragen: 20 punten

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies