Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
HCM Stage Organisatie & Management/436972/3107/2324/1/62
Studiegids

HCM Stage Organisatie & Management/4

36972/3107/2324/1/62
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Michels Nele
Andere co-titularis(sen): d'Hollander Latoya, Hottlet Benedicte, Masschelin An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2024 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 voor minstens 45 studiepunten ingeschreven zijn.

Korte omschrijving

In de loop van het academiejaar zorgt het stageteam er met groepsintervisies, stagelessen en persoonlijke coaching voor dat je als een professionele Health care manager in spe op stage kan vertrekken.

Je legt zelf een geschikte stageplaats vast die voldoet aan de criteria vastgelegd in de stagegids. Je kan stage lopen in binnen- en buitenland. Indien je een stage wil lopen in een ander land van de Europese unie, dien je hiervoor goedkeuring te krijgen van de stagecoördinator.

De stages van het tweede en derde jaar mogen niet op dezelfde plaats gelopen.

Voor flex-studenten wordt een aparte regeling uitgewerkt.

Volgende leerlijnen uit de opleiding komen aan bod in je stage: communicatieve vaardigheden, organisatievaardigheden en medical management support. Je neemt een beroepsgerichte werkhouding aan. Je past je aan aan het arbeidsritme op het werkterrein, werkt in een team en neemt deel aan het geheel van de activiteiten uit het beroepsleven. 

Je schrijft een verslag over je stage-activiteiten en jouw professionele ontwikkeling.

Begincompetenties (tekst)

  • Grondige kennis van het Algemeen Nederlands, zowel in de gesproken als in de geschreven taal.
  • Goede basiskennis van Frans en Engels, zowel in dagelijkse conversaties als van medische termen.
  • ICT-vaardigheden
  • Een gezonde belangstelling voor de sector hebben
  • Kritisch reflecteren
  • Een professionele ingesteldheid
  • Bereid zijn tot het aanvaarden en toepassen van interne gedragscodes van de organisatie
  • Discretie, tact, zin voor orde, stiptheid, nauwkeurigheid, zin voor initiatief, verantwoordelijkheidszin, stressbestendigheid, contactvaardigheid

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student verzamelt en archiveert zelfstandig informatie, doet opzoekingen.
1.2 Je houdt dossiers up-to-date, je hanteert klasseer- en archiveringssystemen en ICT-technologie (document managementsystemen).
De student verwerkt en beheert elektronische data.
2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student reflecteert over eigen kunnen en handelen.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student kadert de taken en projecten die hij uitvoert binnen een bedrijfscontext.
2.4 Je hebt een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student stelt relevante vragen, is leergierig en zoekt gerichte informatie op.
3.1 Je verwerft inzicht in de werkorganisatie.
De student kan zijn/haar taken kaderen in de bedrijfsomgeving en toont voeling met de bedrijfscultuur.
3.2 Je werkt plan- en projectmatig.
De student werkt zorgvuldig binnen de gestelde tijd.
3.3 Je voert coördinerende taken uit binnen de organisatie.
De student coördineert efficiënt zijn taken binnen het secretariaat.
3.5 Je blijft beheerst in stresssituaties, reageert efficiënt, bent flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student maakt een planning en is vooruitziend om stresssituaties te voorkomen.
4.1 Je neemt doordachte beslissingen, stelt prioriteiten in het belang van het bedrijf.
De student leert de instelling/het bedrijf kennen: de verschillende diensten, de doelstellingen en het beleid van de organisatie, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen.
4.2 Je ziet werk en helpt spontaan wanneer het werk dringend is.
De student heeft een dienstverlenende ingesteldheid en verleent uit eigen initiatief correcte service.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student voert het werk ordelijk en nauwkeurig uit.
6.1 Je bent je bewust van je eigen verantwoordelijkheden en evalueert je eigen handelen.
De student past zich aan aan het werkritme en reflecteert over zijn taken.
6.3 Je zorgt voor continuïteit bij afwezigheid van het management.
De student evolueert in het uitvoeren van de taken zodat deze naar het einde van de stage toe zelfstandig kunnen uitgevoerd worden.
De student handelt een dossier correct af en geeft feedback aan de opdrachtgever. 
7.0 Je voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student organiseert zichzelf, het werk en de werkplek en is vooruitdenkend.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student kijkt over de grenzen van zijn eigen functie.
8.2 Je beseft de noodzaak tot een leven lang leren en bent bereid om bij te scholen.
De student is bereid opleidingen te volgen.
8.4 Je gaat constructief om met feedback, je leert uit fouten en je pakt je werkpunten aan.
De student houdt rekening met feedback en stuurt bij indien nodig.
9.1 Je beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S).
De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling op een professionele wijze, in verschillende talen.
9.2 Je voert interne en externe communicatie zowel schriftelijk als mondeling met oog voor interculturele nuances.
De student onderhoudt zowel de interne als de externe contacten, bewaart de huisstijl, zorgt voor correcte telefonische contacten en voor communicatie bij de vergaderingen.
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student spreekt vlot en goed verstaanbaar aangepast aan de doelgroep.
9.4 Je gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De student communiceert en argumenteert interactief, aangepast aan de doelgroep.
9.5 Je bent discreet en communiceert conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student houdt zich aan het beroepsgeheim en volgt de deontologische en ethische gedragscodes van de instelling.
De student past communicatieve vaardigheden toe binnen de bedrijfscontext. 
10.1 Je plant, coördineert en organiseert events, vergaderingen, congressen, zakenreizen.
De student plant bestellingen, contacteert leveranciers, biedt logistieke ondersteuning binnen deadlines en budgetten.
10.2 Je maakt afspraken met klanten en externe commerciële contacten.
De student beheert autonoom de afspraken en/of agenda's op de afdeling.
11.1 Je bouwt een netwerk uit en onderhoudt je contacten op een professionele manier.
De student vindt zelfstandig een stageplaats die voldoet aan de opgelegde criteria.
11.2 Je hanteert de gepaste gespreks- en onderhandelingstechnieken in je professionele omgeving.
De student communiceert patiëntgericht met aandacht voor de psycho-sociale aspecten en controleert steeds of de toehoorder hem/haar begrepen heeft.
12.1 Je bent loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
De student verleent steeds correcte en snelle service aan de patiënt en de artsen, met aandacht voor het beroepsgeheim.
12.2 Je stelt je dienstverlenend en klantgericht op.
De student is hulpvaardig, klantgericht en gepast assertief.
12.3 Je draagt bij tot het succes en imago van de organisatie.
De student gedraagt zich professioneel, verleent steeds adequaat en correct service conform de bedrijfscultuur en is zich bewust van zijn/haar uitstraling.
12.4 Je hebt oog voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid.
De student houdt het belang van de patiënt en de organisatie voor ogen, is ethisch en heeft respect voor alle culturen en het milieu.
13.1 Je hebt inzicht en kennis van boekhouding, economie, software voor statistische verwerking, sociale zekerheid, personeelsmanagement, marketing- en verkoopstechnieken en CRM-systemen.
De student heeft een goede kennis van de organisatiestructuur.
13.3 Je hebt aandacht voor kwaliteitszorg.
De student verwerkt efficiënt en kwalitatief zijn taken binnen de organisatiestructuur.
14.1 Je hebt kennis van het beleid en organisatie van de gezondheidszorg, van interne structuren binnen gezondheidsvoorzieningen en hun wisselwerking met externe structuren.
De student onthaalt patiënten, maakt afspraken en verwijst door naar de juiste diensten.
14.4 Je beheerst EHBO-technieken en registreert medische gegevens van de patiënt.
De student registreert medische gegevens op een correcte manier.

Leerinhoud

Tijdens de stagelessen wordt het stageprogramma (doel, inhoud, taken, ..) voorgesteld, begeleidt het stageteam je bij je zoektocht naar een geschikte stageplaats en worden administratieve formaliteiten afgehandeld. 

Volgende topics komen aan bod:

• Opstellen curriculum vitae en sollicitatiebrief
• Solliciteren 
• Bedrijfscultuur
• Zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling
• Dress code
• Assertiviteit en algemene omgangsvormen
• Body language
• Do's and don'ts op de werkvloer
• Zakelijk verslag schrijven
• LinkedIn

Het doel van de stage is de stagiair een zo ruim mogelijk inzicht te laten verwerven in de werking van een medisch secretariaat. De taken moeten een bijdrage leveren aan de administratieve en organisatorische vaardigheden en aan de schriftelijke en mondelinge communicatie-skills.

De onderstaande takenlijst biedt een richtlijn. Het betreft een minimum takenpakket, dat mag uitgebreid worden in de loop van de stage.

Receptiefuncties
• balie/onthaal
• inkomende, uitgaande telefoonbediening
• inschrijvingen
• afspraken maken
Managementfuncties
• afspraakbeheer
• voorraadbeheer
• praktische voorbereiding vergaderingen (reservatie, brochure/documenten, PowerPoint, hand-outs), notuleren
• praktische en administratieve ondersteuning bij conferenties/seminaries
Administratieve functies
• digitaal verwerking documenten
• (patiënten)administratie, dossierbeheer
• postbehandeling, briefwisseling
• (medische) verslagen typen
• databeheer

Aanwezigheid op alle stagelessen en stageactiviteiten is verplicht. 
In het stagereglement vind je de procedure die je moet volgen bij afwezigheid wegens ziekte op je stageplaats.
Zie Digitap voor aanvullende informatie en bindende afspraken over dit opleidingsonderdeel.

Studiematerialen (lijst)

Stagegids Bachelor Organisatie & ManagementVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Opmerking: stage-evaluatie op de stageplaats, oefeningen spraaktechnologie, evaluatie projectweek
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges36,00 uren
Vormen van groepsleren40,00 uren
  • Opmerking: o.a. aanwezigheid tijdens projectweek is verplicht
Werkplekleren en/of stage230,00 uren
Werktijd buiten de contacturen82,00 uren
  • Opmerking: Oefeningen spraaktechnologie gebeurt in zelfstudie, verslag schrijven projectprojectweek en stageverslag

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Evaluatiecriteria van de stage:
Communicatie, medical management support, organisatievaardigheden, werkhouding door stagementor stageplaats, stageverslag
Een malus wordt in rekening gebracht bij het niet respecteren van afspraken en deadlines.
Het evaluatieformulier wordt besproken en ter beschikking gesteld voor aanvang van de stage.
Zie Digitap voor bijkomende instructies omtrent procedures en evaluaties.
Indien de student geen 230 stage-uren heeft doorlopen kan hij/zij niet slagen voor de stage en leidt dit tot een 0 op dit opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

Zie Digitap voor eventuele verdere instructies