Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Debat & Actualiteit/337107/3107/2324/1/93
Studiegids

Debat & Actualiteit/3

37107/3107/2324/1/93
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 26.02.2024 (3de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In het vak Debat & Actualiteit leren studenten essentiële vaardigheden om effectieve communicators en overtuigende sprekers te worden. Tijdens het vak worden studenten uitgedaagd om hun spreek- en debatvaardigheden (verder) te ontwikkelen. Studenten leren hoe ze hun standpunten effectief kunnen presenteren en hoe ze stevig kunnen onderhandelen en debatteren met anderen. Door middel van oefeningen, simulaties en discussies krijgen ze de kans om deze vaardigheden in de praktijk te brengen en te verfijnen.

Een centraal onderdeel van het vak is het bijhouden van de actualiteit en het begrijpen van de relevante gebeurtenissen en ontwikkelingen voor bedrijven en organisaties. Studenten worden aangemoedigd om kritisch na te denken over de impact van actuele thema's en om de verschillende perspectieven hierop te onderzoeken. Studenten leren hoe ze deze kennis kunnen gebruiken om een stelling over de actualiteit in te nemen en deze op overtuigende wijze te verdedigen, waarbij ze gebruikmaken van de aangeleerde argumentatietechnieken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.3 Je zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student vat de belangrijkste punten van een tekst of presentatie samen en identificeert de kernboodschap.
De student bereidt zich voor op een debat en onderzoekt en begrijpt verschillende standpunten.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student bouwt effectieve argumenten en ondersteunt met relevante bewijzen en voorbeelden.
2.4 Je hebt een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student heeft aandacht voor nieuwe tendenzen.
3.5 Je blijft beheerst in stresssituaties, reageert efficiënt, bent flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student communiceert en reageert respectvol op de standpunten van anderen tijdens een debat.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student bereidt verschillende vormen van communicatie op een professionele manier voor en voert ze uit.
8.3 Je hebt aandacht voor nieuwe tendensen.
De student volgt de actualiteit en identificeert en herkent daarbij zelf betrouwbare nieuwsbronnen.
9.2 Je voert interne en externe communicatie zowel schriftelijk als mondeling met oog voor interculturele nuances.
De student communiceert schriftelijk en mondeling op een gepaste wijze in een professionele context.
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student is voorbereid op vragen van stakeholders en beantwoordt deze correct en professioneel.
9.4 Je gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De student voert een overtuigend debat waarbij hij/zij effectief argumenteert en tegenargumenten weerlegt.
11.2 Je hanteert de gepaste gespreks- en onderhandelingstechnieken in je professionele omgeving.
De student identificeert onderhandelingsstrategieën en -tactieken en past deze toe.

Leerinhoud

  • Actualiteit
  • Presentatietechnieken
  • Argumentatietechnieken
  • Debattechnieken

Studiematerialen (lijst)

Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Vormen van groepsleren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen. Zie Digitap voor verdere instructies.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Permanente evaluatie kennis actualiteit. Zie Digitap voor verdere instructies.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen. Zie Digitap voor verdere instructies.