Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Client Relations skills & Sales/238198/3107/2324/1/36
Studiegids

Client Relations skills & Sales/2

38198/3107/2324/1/36
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management
    Afstudeerrichting:
    • Business & Languages
    • Health Care Management
    Keuzepakket:
    • BULA TS2
    • BULA TS3
    • HCM TS3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 04.12.2023 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Oplossingsgericht handelen, klantgericht communiceren, conflicten oplossen, klachten professioneel behandelen, incentives organiseren, discreet overkomen, bezoekers verwelkomen en een commerciële reflex tonen. Al deze taken kan je pas succesvol uitvoeren als je de juiste communicatievaardigheden aan de dag legt. Inhoudelijk zal Client Relations Skills & Sales deze vaardigheden aanscherpen. Zelfvertrouwen uitstralen via sterke lichaamstaal, assertief taalgebruik, de juiste woorden gebruiken in je schriftelijke en mondelinge communicatie en professionele presentaties houden zullen je helpen om anderen aan te sturen, te motiveren en te coachen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2.3 Je signaleert problemen en draagt bij tot de oplossing ervan.
De student plaatsts een klacht in een juiste context.
3.4 Je neemt jouw verantwoordelijkheid op voor de goede gang van zaken binnen de organisatie.
De student vertoont attitudes die positief uitstralen op een organisatie.
4.3 Je denkt innovatief en creatief en doet suggesties om problemen aan te pakken.
De student kan het volledige verkoopproces bespreken en uitvoeren.
7.0 Je voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student houdt een overtuigende verkooppresentatie.
9.2 Je voert interne en externe communicatie zowel schriftelijk als mondeling met oog voor interculturele nuances.
De student stelt professionele mailings op.
De student geeft professionele presentaties en bereidt ze voor. 
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student verwerft de vaardigheid om een commercieel gesprek te voeren.
9.4 Je gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De student brengt slecht nieuws.
De student lost conflicten op. 
11.1 Je bouwt een netwerk uit en onderhoudt je contacten op een professionele manier.
De student bouwt een professioneel netwerk uit.
11.2 Je hanteert de gepaste gespreks- en onderhandelingstechnieken in je professionele omgeving.
De student gaat om met "lastige mensen".
12.2 Je stelt je dienstverlenend en klantgericht op.
De student luistert actief.
De student communiceert klantgericht.

Leerinhoud

Reputatiemanagement
Klantentevredenheid
Conflicthantering
Klachtenbehandeling
Slecht nieuws brengen
Presentatietechnieken
Netwerken

Non-verbale communicatie

Assertieve communicatie

Telefoon als bondgenoot

Studiematerialen (lijst)

Presentaties powerpointVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen over de geziene leerstof.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Actieve medewerking van de student aan bijvoorbeeld rollenspelen.
Eerste examenperiodeProjectopdracht30,00Verkooppresentatie op het einde van de module. Zie Digitap voor verdere instructies.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Indien de student in de eerste examenzittijd niet geslaagd was (dus minder dan 50% behaalde) dient hij in de tweede examenperiode die onderdelen opnieuw te doen waarvoor hij minder dan 50% behaalde, behalve permanente evaluatie. De punten van de onderdelen waarvoor hij wel geslaagd was in de eerste examenperiode worden overgeheveld.
Tweede examenperiodeProjectopdracht30,00Indien de student in de eerste examenzittijd niet geslaagd was (dus minder dan 50% behaalde) dient hij in de tweede examenperiode die onderdelen opnieuw te doen waarvoor hij minder dan 50% behaalde, behalve permanente evaluatie. De punten van de onderdelen waarvoor hij wel geslaagd was in de eerste examenperiode worden overgeheveld.