Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IT research35637/3112/2324/1/33
Studiegids

IT research

35637/3112/2324/1/33
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de elektronica-ICT als IT Research_A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Herman Bruno
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In andere OLOD's krijgt de student reeds inzichten en vaardigheden in en over het analyseren van performance (software security & testing).
De student gaat zelf op ontdekking om de performantie te verbeteren en scherpt onderzoeksvaardigheden aan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.6. Application Design
Beoordeelt een algoritme waarbij prestaties op verschillende vlakken verbeteren, zonder de juiste werking in gedrang te brengen.
B.1. Design and Development
Geeft de complexiteitsgraad (tijd- en ruimtecomplexiteit) van een gegeven algoritme
Implementeert enkele bekende zoek-, optimalisatie en sorteeralgoritmen.
Ontwikkelt algoritmes of methodes zoals sorteren, recursie, backtracking,
B.4. Solution Deployment
Test en controleert de prestaties van algoritmen op verschillende vlakken.
C.3. Service Delivery
Verbetert de performantie van een algoritme door de implementatie te optimaliseren of een meer geschikt algoritme te implementeren.
F.1. Taakanalyse
Verbetert de performantie van een algoritme door de implementatie te optimaliseren of een meer geschikt algoritme te implementeren.
F.2. Strategisch handelen
Beoordeelt een algoritme waarbij prestaties op verschillende vlakken verbeteren, zonder de juiste werking in gedrang te brengen.
Bouwt een algoritme waarbij prestaties op verschillende vlakken verbeteren, zonder de juiste werking in gedrang te brengen.

Leerinhoud

  • Onderzoek doen naar nieuwe methodieken/technologiën/... (item) die het ontwikkelen van software bevorderen.
  • Het item moet performantie verhogen en meten binnen een van de volgende domeinen:
    - databases (bv. sql vs nosql)
    - code manier (bv. Test Driven Development)
    - structuur van code (bv. design patterns)
    - organisatie (bv. agile methodiek)
  • Een aangereikt algoritme uit literatuur implementeren.
  • Een samenhangend document opstellen met daarin de bevindingen rond dit item.
  • De voor- en nadelen van dit item afwegen en een conclusie kunnen vormen om je leidinggevende te overtuigen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
Op de elektronische leeromgeving wordt studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen70,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00De student kiest een eigen onderzoekstopic met goedkeuring van de lector en schrijft hier een klein onderzoek over. De student komt de paper mondeling bespreken tijdens de examenperiode.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00De student kiest een eigen onderzoekstopic met goedkeuring van de lector en schrijft hier een klein onderzoek over. De student komt de paper mondeling bespreken tijdens de examenperiode.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00De student reflecteert over de aangereikte materialen.

Toetsing (tekst)

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op "REFLECTIEOPDRACHT PERMANENT" gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.

AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE
Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen, 
kan je deze evaluatieactiviteit inhalen op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :

  • Je jouw afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de (deel)evaluatie.

  • Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. 
Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie. 
Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

  • Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluaite, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden. 
Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. 
Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen. 
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.

Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.