Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werkplekleren 1-234144/3033/2324/1/70
Studiegids

Werkplekleren 1-2

34144/3033/2324/1/70
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Werkplekleren 1-2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Aerts Annelies, Beckers Kurt, Bisschops Patrick, Caluwaerts Dirk, Ceulemans Vanessa, Coertjens Evi, Correwyn Annemieke, Craen Britt, De Feyter Patrice, Delarue Annelies, De Schrijver Katrien, Dieltiens Merel, Faes Eva, Francken Peter, Hancké Tom, Hapers Sven, Havermans Inge, Hegge Miet, Hoet Hans, Jacobs Ludwig, Janssen Roel, Landuyt Ingeborg, Landuyt Tim, Le Maire Heidi, Luyckx Kato, Mahli Latifa, Martens Nele, Pycke Lies, Raeymaekers Raf, Robert Nathan, Rosseel Tom, Smits Femke, Stas Wendy, Taets An, Timmermans Annie, Van Giel Elke, Verlinden Maya, Windelen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 450,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Tijdens werkplekleren 1-2 laten we de student heel snel kennis maken met de praktijk. Vanaf oktober gaat de student bijna wekelijks naar de werkplek. Op vastgelegde momenten doorheen het jaar zal de student een volledige week aanwezig zijn. Er zullen op bepaalde tijdstippen positiebepalingen plaatsvinden. Op deze manier weet de student hoever hij staat in zijn leerproces. Op het einde van het jaar wordt er een evaluatiegesprek gehouden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie inspirerend coachen
communiceert met een open geest
bekrachtigt kinderen expliciet in hun sterktes
Interactie: constructief samenwerken
gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het eigen leerproces
neemt een standpunt in en verduidelijkt dit tegenover anderen
voert informele gesprekken met partners in en rond de school
stelt vragen aan mentor, werkplekbegeleider en collega's
neemt spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
handelt respectvol
Interactie: de klas managen
geeft tijdens het lesgeven duidelijke instructies
expliciteert verwachtingen naar kinderen
creëert een krachtige leeromgeving in de klas met ondersteuning van de mentor
Interactie: diversiteit hanteren
gaat spontaan en evenredig in interactie met elk kind
Interactie: taal ontwikkelen
zet meertaligheid zichtbaar in als sterkte
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
zet expressie functioneel in
stemt het handelen af op de leefwereld van de kinderen
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
achterhaalt de algemene beginsituatie in overleg met de mentor
achterhaalt de algemene beginsituatie in overleg met de mentor
gaat discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
Leerbevordering: doelgericht werken
bereidt met ondersteuning lessen/activiteiten voor de verschillende leergebieden voor
probeert verschillende werk- en groeperingsvormen uit
maakt operationele lesdoelen van de door de mentor opgegeven doelstellingen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
beheerst de leerinhouden van de gegeven lessen/activiteiten
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
voert met ondersteuning lessen/activiteiten uit voor de verschillende leergebieden
kiest functionele, rijke en creatieve ontwikkelingsmiddelen/leermaterialen met ondersteuning van de mentor
probeert al dan niet met succes om individuele talenten van kinderen aan bod te laten komen
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Stelt het eigen functioneren in vraag
gaat onderbouwd om met feedback
hanteert voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
past zich aan wijzigende omstandigheden aan
Zelfontwikkeling: planmatig bijsturen
assisteert de mentor bij het uitvoeren van het brede takenpakket van de leerkracht
Heeft inzicht in het brede takenpakket van de leerkracht
plant zijn werk op een doelgerichte wijze

Studiematerialen (lijst)

WerkpleklerenVerplicht
  • Auteur: Stagebureau OT

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage450,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00