Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Voorstellingsanalyse 3 (semester 2)38325/3027/2324/1/64
Studiegids

Voorstellingsanalyse 3 (semester 2)

38325/3027/2324/1/64
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Kostuumontwerp
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Costume Design
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Cassiers Edith
Andere co-titularis(sen): Laachir Rachid, Snik Christina
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 58,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Voorstellingsanalyse 2 (semester 1) OF simultaan te volgen met Voorstellingsanalyse 2 (semester 1).

Begincompetenties (tekst)

- De student start op het analyseniveau van Voorstellingsanalyse  2

- Students start at the level of analysis as described in Voorstellingsanalyse 2 (Productionanalysis 2)

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA3 - Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
De student heeft inzicht verworven in de dramatische structuren van theatervoorstellingen en kan een diepere analyse geven van personages, handeling, kostuums, decor, belichting, grime, etc.
BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
De student is in staat een theatervoorstelling kritisch te beoordelen.
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student is in staat om over een bijgewoonde theatervoorstelling op een zinnige manier te discussiëren, en een eigen mening over te formuleren met betrekking in het bijzonder tot de regie, de speelstijl, manier waarop scenografie en kostuumontwerp bijdragen tot het realiseren van een totaalconcept).

Leerinhoud

In ‘Voorstellingsanalyse 3’ wordt gefocust op alternatieve analysevormen naast semiotiek, waaronder fenomenologie, intermedialiteit, gender en Queer theorie, postkoloniale theorie, poststructuralisme en Nieuw Materialisme.

De cursus begint bij de valkuilen van de semiotiek, om van daaruit andere theoretische perspectieven uit te proberen. Elke analysetechniek wordt behandeld aan de hand van een korte introductie, geschiedenis, en een bespreking van de belangrijkste ideeën en figuren. Daarna volgt een toepassing van de alternatieve analysetechnieken op verschillende casussen uit de podiumkunsten in de vorm van workshops.

Deze cursus vraagt een groter theoretisch engagement van de studenten en besluit de introductie in voorstellingsanalysetechnieken.

Hoe zet je je lichaam in bij de analyse van voorstellingen?
Hoe analyseer je voorstellingen vanuit identiteitspolitiek?
Hoe kies je een theoretisch perspectief bij het analyseren van voorstellingen?


Door middel van een kijk-, schrijf- en leestraject worden de studenten geëngageerd om op een kritische, bewuste manier zelf met het (historisch en hedendaags) materiaal aan de slag te gaan. De studenten moeten met behulp van praktische oefeningen verschillende analysetechnieken uitproberen op verschillende types voorstellingen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het verplichte studiemateriaal voor ‘Voorstellingsanalyse 3’ ziet er als volgt uit:

  • Lespresentaties (door de docent op Digitap geplaatst)
  • Lesnotities (door de student tijdens de lessen te maken)
  • Theoretische en artistieke teksten (door de docent op Digitap geplaatst)

Daarnaast dienen de studenten verschillende filmfragmenten en voorstellingen te zien. Praktische afspraken hiervoor worden in de les gemaakt.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

diverse vakliteratuur, zowel technische als artistieke

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk32,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Verschillende opdrachten maken deel uit van dit vak, waaronder een toets-opdracht, een presentatie-opdracht en een creatieve opdracht. Voorstellingsanalyse staat in alle opdrachten centraal.

Permanente evaluaties en toon/controlemomenten tijdens het academiejaar:

  • Semester 1: eerste richting gevende jury na afsluiten van eerste semester
  • Semester 2: definitieve jury na afsluiten van tweede semester