Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Historisch onderzoek Fotografie 29788/3027/2324/1/00
Studiegids

Historisch onderzoek Fotografie 2

9788/3027/2324/1/00
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • fotografie
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Photography
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vanthuyne Stefan
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 68,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Fotogeschiedenis I (deel 2).

Korte omschrijving

Naoorlogse fotografie met focus op de jaren zeventig en tachtig. Focus op het fotoboek. Thema's uit de hedendaagse fotografie.

Lezingen afgewisseld met presenteren van onderzoeksopdrachten door de studenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student is in staat om systematisch en gericht foto-historisch onderzoek te verrichten en de verworven inzichten te koppelen aan het persoonlijk werk.

Leerinhoud

Tijdens de lessen worden analysesystemen en onderzoeksmethoden kritisch besproken. Elke student krijgt de opdracht om een monografisch portret van een fotograaf (of van een fotoboek) uit de naoorlogse periode (1945-1976) te maken en hierover te communiceren in een mondelinge presentatie en paper. Van Humanistische fotografie, tot Street photographers en Colour Photography, van New Topographics tot Conceptuele fotografie en Appropriation. Via intensief onderzoek en groepsdiscussie verdiepen de studenten zich in het werk van de belangrijkste fotografen van de naoorlogse periode en in de samenhang met de culturele en maatschappelijke historische context. Focus op het fotoboek.

Ook het maken van een tentoonstelling of een visueel essay worden als onderzoeksmethoden aangeboden.  

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Juliet Hacking, 'Photography: The Whole Story', Thames & Hudson, 2012 (Nederlandse editie: ‚Fotografie in het juiste perspectief’, Librero), 1945-1976, pp 320-415 

Martin Parr and Gary Badger, The Photobook, A History, Volume 1, Chapter 8, The Indecisive moment. Stream-of-consciousness photobooks, Phaidon, 2004, pp 232-265

M.W. Marien, Photography: a cultural history, part five: Through the lens of culture, pp 311-358

Stephen Shore, The Nature of Photographs, Baltimore, John Hopkins UP, 1998

Dirk Lauwaert, 'Lichtpapier. Teksten over fotografie', Bibliotheek van de fotografie 3, Fotomusea Antwerpen en Rotterdam, 2007

Susan Sontag, On Photography (1977), Penguin Books, London

John Berger, Ways of Seeing, Penguin Books, London 1972

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Martin Parr and Garry Badger, 'The Photobook, A History', Volume 1, Chapter 8, The Indecisive moment. Stream-of-consciousness photobook, pp 232-265, Phaidon, 2004
Mark Durden, Photography Today, Phaidon, 2014 (KASK library)
Mary Warner Marien, 'Photography: A Cultural History', Laurence King Publishing, third edition, 2010, part five, 'Through the lens of culture', pp 311-358 (KASK Library)

Bibliotheek van de Fotografie,1,2 & 3, FotoMuseum Antwerpen & Nederlands Fotomuseum, 2004-2007

Roland Barthes, ‘Extracts from Camera Lucida. Reflections on Photography’, The Photography Reader, ed. by Liz Wells (London: Routledge, 2002), pp. 19-30

John Szarkowski, Introduction to The Photogapher’ Eye, 1966 (oa in Liz Wells, The photographic reader , pp 97-103) (Nederlandse vertaling: John Szarkowsky, Inleiding tot ‘Het oog van de fotograaf’, in: (Bibliotheek van de Fotografie 1, FoMu, 2004)

John Berger, Ways of Seeing, London, Pinguin Books, 1972

Walter Benjamin, a Short history of photography, 1931 (New Left Books, Londen, 1971) http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic235120.files/BenjaminPhotography.pdf

Walter Benjamin, Extracts from “The Work of Art in the Age of Mechanical
Reproduction”’, The Photography Reader, ed. by Liz Wells (London: Routledge, 2002), pp 42-52

Susan Sontag, On Photography, Penguin, 1981 (Nederlandse editie: 'Over Fotografie', De Bezige Bij, 2010)
Sontag, Susan, Regarding the Pain of Others, London, Hamish Hamilton, 2003
Bronnen raadplegen op internet en in (oa) de FoMu bibliotheek

Alan Trachtenberg, Classic Essays on Photography, New Haven, Leete’s Island Books, 1980

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
  • Omschrijving: presentatie van een naoorlogs fotoboek
  • Duur: Academiejaar
Vormen van groepsleren24,00 uren
  • Omschrijving: samen kijken naar beelden en lezen van teksten - groepsdiscussies
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen10,00 uren
  • Omschrijving: zelfstudie - bezoek tentoonstellingen - fotohistorisch onderzoek

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht70,00• Studenten worden verondersteld aanwezig te zijn tijdens de lessen. Afwezigheden kunnen een negatieve impact hebben op uw studieresultaten.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht70,00

Toetsing (tekst)

semester 2: Schriftelijk examen + paper (Portret van een fotograaf/ studie van een fotoboek of samenstellen van een tentoonstelling/ visueel essay)
2de examenperiode: Mondeling examen + paper