Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Techniek Juweelontwerp en Edelsmeedkunst 238690/3027/2324/1/58
Studiegids

Techniek Juweelontwerp en Edelsmeedkunst 2

38690/3027/2324/1/58
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • juweelontwerp en edelsmeedkunst
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Jewellery Design & Gold and Silversmithing
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Baelus Anja
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Techniek Juweelontwerp en Edelsmeedkunst 1) OF (eerder ingeschreven voor Atelier juweelontwerp en edelsmeedkunst 1).

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Techniek juweelontwerp 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student beheerst de basistechnieken van het edelsmeden op gevorderd niveau.
De student kent en beheerst de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van diverse (edel)metalen en materialen op gevorderd niveau.
De student beheerst technische en praktische vaardigheden op gevorderd niveau.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
De student kent en begrijpt de structuur van het realisatieproces en onderliggende principes op gevorderd niveau.

Leerinhoud

Met gevorderde technieken zoals o.a. zettingen, sluitingen, brocheringen, gieten (zand, sepia, verloren was) worden constructies van complexe ruimtelijke vormen gerealiseerd.

Door het toepassen en verdiepen van de aangeleerde technieken worden de ontwerpopdrachten van VORMGEVEN 2 gerealiseerd.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

afdelingsdocumentatie en –infrastructuur, persoonlijk handgereedschap

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

diverse vakliteratuur, zowel technische als artistieke 1. Niet on line bronnen 1.1. Gedrukte bronnen 1.1.1. Op zichzelf staande gedrukte publicaties Arens, R. (1986). Drijven en ciseleren. In Vaktechnische serie voor goud-,zilver,uurwerken- en edelstenen- branche (nr.10). Den Haag:Federatie Goud en Zilver. Becker, E. (1998). Gold leaf: application & antique restoration, a Schiffer book for woodworkers. USA: Schiffer Publishing, Ltd.. Bourdais, M. (1948). 1001 secrets d‘ateliers: recettes et procédés pratiques (18e éd.). Paris: Librairie des Sciences Girardot & Cie. Cuypers, J. A., Jacobs, M. TH. (samensts.). (1955). Vademecum: voor juweliers en goudsmeden (2de druk). Hoboken: N.V. Uitgeverij Stam- Kemperman. Cuzner N.R.D., B.(auth.), Elson DesRCA, A.(design.). (1979). A silversmith‘s manual (repr.+ add.). London: N.A.G. Press Ltd (in conjunction with Northwood Plublications Ltd). De Kesel, W.G. (1984) Lacques d’Extrême- Orient[Catalogus]. Drongen: Rectavit Publikaties. De Kesel, W., Dhont, G. (1997). Lakwerken: uit Thailand, Birma en Sumatra[Catalogus]. z.u. Dekkers, J. A. (1985). Koperslaan ‘n oud ambacht. Hapert: De Kempen B.V.. Derendinger, G. (1961). Objets d’art appliqué en métal: martelage ciselure gravure a l‘eau-forte emboutissage teinture du cuivre teinture du laiton soudage tendre argenture emaillage. Burgdorf: RIA. Diebener, W. Verlag (z.d.). Diebeners Goldschmiede-Tabellen (2. Aufl.). In Diebeners Handbuch des Goldschmieds (Band 1). Stuttgart: Rühle-Diebener-Verlag KG.. Edwards, R. (1978). Sieraden maken: materiaal en techniek. London: B.T. Batsford Ltd.. Federatie Goud en Zilver. (z.d.). Goud * zilver edelstenen. Amsterdam: De Technische boekhandel H. Stam. Finegold, R., Seitz, W. (1983). Silversmithing. Radnor,Pennsylvania: Chilton Book Company. Ghersi, L., Conter, P. (z.d.).Dorure. argenture nickelage coloration des métaux. In Bibliothèque des actu- alités industrielles (N° 141). Paris: Gauthier-Villars et Cie. Heller, C. B., Schneider, I., & Dennert, W. (1977). Bruckmann’s Handbuch des Schmucks. München: Bruckmann. Hilpke, H. (1973). Werkstattrezepte: für Graveure, Ziseleure, Gürtler, Galvaniseure und Stempelhersteller (3. Aufl.). Stuttgart: Rühle-Diebener-Verlag KG.. Hughes, R., Rowe, M. (1989). The colouring, bronzing and patination of metals (4th impr.). London: Crafts Council. James, D. (1989). Old jewellery. Great Britain: Shire publications Ltd.. Kingsley, S. (1993). Hydraulic die forming for jewelers & metalsmiths (7th. ed.). California: 20-Ton Press. Klamer, TH. H. (z.d.). Het kleuren van metalen (3de dr.). In Techniek en Ambacht-serie (No.12). Deventer- Djakarta: N.V. Uitgevers-Mij AE. E. Kluwer. McGrath, J. (1996). Sieraden technieken: een compleet overzicht van traditionele en moderne technieken (vert.). Nederland: Librero. McCreight, T. (1999). Boxes & lockets: metalsmithing techniques. London: A & C Black Ltd.. McCreight, T. (2004). Complete Metalsmith. Portland,Maine: Brynmorgen Press. Mc Dean, G. (1996). Het verguld-boek: een complete handleiding voor eenvoudig vergulden. Australia: Tracy Mash Publications Pty Ltd.. Midgett, S. (1994). Mokume gane in the small schop: the complete quide to diffusion welded mokume. North Carolina: Earthshine Press. Reinhardt, G. (1972). Feilloos emailleren: fouten voorkomen en verhelpen (vert.). Stuttgart-Botnang: Verlag M. Frech. Revere, A. (1991). Professional goldsmithing: a contemporary quide to traditional jewelry techniques. San Francisco, California: RAJA Press. Sjöberg, J., Sjöberg, O. (1974). Working with copper, silver and enamel. NewYork: Van Nostrand Reinhold Company. Sloan, A. (1997). Decoratief vergulden: stap voor stap in beeld (1 ste druk). Verenigde Staten: Collins & Brown Limited. Sloan, A., Gwynn, K. (1994). Traditionele verven en afwerkingen: het gebruik van natuurlijke materialen en authentieke technieken (2de druk). Verenigde Staten: Collins & Brown Limited. Untracht, O. (1982). Jewelry concept and technology. London: Robert Hale Limited. Vaktheorie edelsmeden (1982).(7de druk). Schoonhoven: M.T.S. Vakschool Schoonhoven. Von Neumann, R. (1972). The design and creation of jewelry (revised ed.). Radnor, Pennsylvania: Chilton Book Company. Ward, J. B. (1982). The couloring & working of the refractory metals, titanium,niobium&tantalium for jewellery & allied applications(ISSN 0140 0541 Report No. 35/1). Scotland: The worshipful company of goldsmiths design and technology committee. Wicks, S. (1976). Zelf sieraden maken. London: MacDonald Educational Ltd.. Wicks, S. (1986). Edelsmeden: het zelf ontwerpen en vervaardigen van sieraden (1ste druk). Verenigde Staten: Quill Publishing Limited. Wolters, J. (1984). Der Gold- und Silberschmied: band1 Werkstoffe und Materialien (2de Aufl.). Stuttgart: Rühle-Diebener-Verlag GMBH & Co. KG. 1.2. Audiovisuele en elektronische bronnen 1.2.1. 0p zichzelf staande materialen LaPlantz, D. (1989). Artists anodizing aluminum: the sulfuric acid process [video].Verenigde Staten: Memtek Products. McCreight, T. (2004). Complete Metalsmith [cd-rom]. Portland, Maine: Brynmorgen Press. Midgett, S. (1995). Mokume gane in the small shop [video]. Verenigde Staten: Steve Midgett. Rio Grande. (1996). Precious metal clay [video]. Verenigde Staten: The Bell Group. Rio Grande. (1997). Cold connections & the power of found object [video]. Verenigde Staten:The Bell Group.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk59,00 uren
  • Opmerking: De student wordt in het atelier individueel begeleid, beoordeeld en geëvalueerd. Dit betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is.
Artistieke praktijk91,00 uren
  • Opmerking: De student wordt in het atelier individueel begeleid, beoordeeld en geëvalueerd. Dit betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is.
Hoor- en/of werkcolleges23,00 uren
  • Opmerking: De student wordt in het atelier individueel begeleid, beoordeeld en geëvalueerd. Dit betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is.
Werkplekleren en/of stage7,00 uren
  • Opmerking: De student wordt in het atelier individueel begeleid, beoordeeld en geëvalueerdi. Dt betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

permanente evaluaties en toon / controlemomenten  tijdens het academiejaar
semester 1: eerste richtinggevende evaluatie na afsluit van semester 1
semester 2: definitieve evaluatie na afsluit 2e semester