Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Omgevingsaanpassing32669/3032/2324/1/76
Studiegids

Omgevingsaanpassing

32669/3032/2324/1/76
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Vanderplas Cindy
Andere co-titularis(sen): Vanderstijlen Anouck
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Ijsbergdenken OF eerder ingeschreven voor Ijsbergdenken.

Korte omschrijving

Het 2 sporen beleid vormt een belangrijk fundament bij de brede ondersteuning van personen met ASS en hun netwerk. In dit opleidingsonderdeel zoomen we in op het spoor van de omgevingsaanpassing. We staan stil bij een aantal belangrijke kaders die de basisprincipes in het omgaan met ASS bepalen.
Hierdoor krijgt een student zicht op wat de algemene aandachtspunten zijn als er omgevingsaanpassingen of strategie bepaling in het omgaan met prikkels, het anders waarnemen en denken moeten worden gedaan bij ASS.
 

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings- en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
De student refereert conform de APA-normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

DLR1: De PBA autisme stuurt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit (1) wetenschappelijke kennis over mensen met autisme in hun context en binnen alle levensdomeinen; (2) vanuit internationale en actuele evoluties; en (3) vanuit een inclusief en empowerend paradigma.
De student geeft aan wat de algemene aandachtspunten zijn als er omgevingsaanpassingen of strategie bepaling in het omgaan met prikkels worden gedaan bij ASS.
De student geeft aan wat de algemene aandachtspunten zijn als er omgevingsaanpassingen of strategie bepaling m.b.t. het anders waarnemen en denken worden gedaan bij ASS.
De student beschrijft de basisprincipes in het omgaan met autisme.
De student verantwoordt het voorstel tot omgevingsaanpassing en/of strategie bepaling m.b.t. het anders waarnemen en denken vanuit de algemene aandachtspunten van inclusief en krachtgericht handelen.
De student verantwoordt het voorstel tot omgevingsaanpassing en/of strategie bepaling in het omgaan met prikkels vanuit de algemene aandachtspunten van inclusief en krachtgericht handelen.
DLR2: De PBA autisme ondersteunt, begeleidt en coacht mensen met autisme en de relevante stakeholders in alle contexten en doet dit steeds met het oog op het verhogen van de levenskwaliteit van de cliƫnt/cliƫntsysteem.
De student heeft zicht op hun belemmerende en bevorderende factoren in doel- en taakgericht samenwerken i.f.v het aanpassen van de omgeving
De student omschrijft de impact van autisme op het functioneren in het dagelijks leven.
DLR3: De PBA autisme handelt planmatig in het beantwoorden van de complexe ondersteuningsvragen van mensen met autisme en hun stakeholders. Hij houdt hierbij rekening met diversiteit en interculturele verschillen.
De student analyseert de ondersteuningsvraag m.b.t. een omgevingsaanpassing .
De student formuleert een omgevingsaanpassing op basis van een werkhypothese.
DLR5: De PBA autisme ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde manier zijn professioneel handelen met als doelstelling kwaliteitsvolle en innoverende ondersteuning aan te kunnen bieden
De student beoordeelt op basis van de basisprincipes in het omgaan met ASS bestaande methodes kritisch.
De student geeft het verschil tussen evidence based handelen en practise based evidence aan.
De student reflecteert over zijn/haar groei in het professioneel omgaan met mensen met ASS en hun context m.b.t. het aanleren van functionele vaardigheden (communicatie, redzaamheid en sociale competentie).

Leerinhoud

- Practices based – evidence based handelen
- TEACCH (2 sporen beleid)
- Strategieën zintuigelijke prikkelverwerking
- EF – omgeving en ondersteuning

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Studiemateriaal aangeboden op het elektronisch leerplatform Digitap.

- Geenen, M., J. (2017). Reflecteren. Leren van je ervaringen als sociale professional (2e druk). Bussum: Coutinho.
 

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op digitap geplaatst.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen141,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht85,00Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken15,00Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht85,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks15,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen

Toetsing (tekst)

1. Korte omschrijving van de toets:
In de vaardigheidstoets voor dit OLOD testen we de kennis en vaardigheden aan de hand van de praktijkbeoordeling in een professionele context. In een werkstuk gaan we enerzijds de kennis en het inzicht in de leerstof meten en anderzijds de cognitieve component van de vaardigheden meten. M.a.w de student past de theoretische kaders toe en beschrijft hoe hij moet handelen.
De reflectie op doel- en taakgericht samenwerken en op eigen groei in professioneel handelen wordt getoetst in een reflectieopdracht.
2. Toetsmethode: werkstuk  
3. Bron: open boek (werkstuk) – open boek (reflectieopdracht)
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Beoordelaar: lector