Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Interface DesignLab III35133/3103/2324/1/32
Studiegids

Interface DesignLab III

35133/3103/2324/1/32
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Creative Coding
    • Creative Coding + Visual Interaction
    • Crossmedia-ontwerp
    • Lab jaar 2 sem 3: BDL, IDL
    • Lab jaar 2 sem 3: IDL, MDL
    • Lab jaar 2 sem 3: IDL, PDL
    • Visual Interaction
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Aerschot Wim
Andere co-titularis(sen): Matthé Kim, Van Camp Serge, Vanhaeren Bram
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coding Intermediate EN simultaan te volgen met Interface Design Essentials.

Korte omschrijving

Vertrekkende vanuit de basiskennis uit eerdere labs waar we vooral de focus legden op het onderzoeken van wie de gebruiker precies is, gaan we in dit olod de focus vooral leggen op de User Interface (UI).

Aan de hand van een “Location Based Game” gaan we een User Experience (UX) creëeren die het ganse spectrum aftast van “GOOD” UI tot DARK UX waardoor we een diepere kennis zullen opdoen van alle do’s en dont’s binnen het ganse UX/UI verhaal.

Dit gaat natuurlijk hand in hand met het exploreren van de verschillende technologieën die aanwezig zijn in een mobile device. We onderzoeken ook welke technologie op welk moment in de game te benutten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je benadert een opdracht/briefing als een communicatievraagstuk waarbij jij de eisen en wensen van de opdrachtgever en eindgebruiker inventariseert en bijkomende vragen m.b.t. een mediaoplossing definieert.
Explore
Je vertaalt de eisen en wensen van de opdrachtgever en eindgebruiker volgens de basis design principes om tot een gepaste technische en vormelijke oplossing te komen.
Materialize
Je voert zelfstandig testen uit waarbij je alle stakeholders betrekt en de resultaten analyseert om de kwaliteit van je mediaoplossing te verbeteren.
Professionaliseren
Je reflecteert op jouw individuele vaardigheden qua plannen en organiseren van een projectopdracht binnen dit Lab en besluit voor jezelf waar je positieve - en werkpunten liggen.
Communiceren
Je verduidelijkt je ideeën en motiveert daarbij je ontwerpkeuzes aan anderen tijdens feedback- en presentatiemomenten.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Ontdekken en gebruik maken van de verschillende functionaliteiten van je smartphone  (GEO, GYRO, CAMERA) om interacties te bekomen of beïnvloeden.
  • Ontwerpen van een UI aan de hand van Kleur, Typografie en Userflow.
  • Ontwerpen van dark UX en toegepast op UI aan de hand van Kleur, Typografie en Userflow binnen het game design
  • Userflow toegepast op een Location Based Game
  • Introductie tot de principes van Game design mechanics
  • Kennismaking met Scrum als framework voor samenwerken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Hou bij dit olod rekening met extra kosten voor:

  • toegang tot LinkedIn Learning (+/- 25 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • Adobe Creatieve software (+/- 75 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • prints op de campus (via credits op je studentenkaart)
  • museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen54,00 uren
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00herwerkte projectopdracht

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en/of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

De effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via de studiewijzer in Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.

Inhalen van een evaluatieactiviteit (opdracht-, presentatiemoment of activiteit met verplichte aanwezigheid) tijdens de lesweken is mogelijk op voorwaarde dat:

  • je je afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de evaluatieactiviteit.
  • je binnen 2 kalenderdagen* na de evaluatieactiviteit jouw afwezigheid wettigt. Dit doe je door een medisch attest (bij ziekte) of ander bewijsmateriaal (in geval van overmacht) up te loaden via iBamaflex in de module 'Mijn afwezigheden'. Zorg ervoor dat je het origineel geldig medisch attest ook bewaart zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
  • je binnen 4 kalenderdagen* na de gemiste evaluatieactiviteit concrete afspraken maakt (live of via mail) met de titularis omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze evaluatieactiviteit kan ** ingehaald worden.

* Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
** Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.

Tijdens de examenreeks is een andere procedure van toepassing. Deze vind je terug in het onderwijs- en examenreglement op student.ap.be.