Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab IV - Brand36633/3103/2324/1/10
Studiegids

Brand DesignLab IV - Brand

36633/3103/2324/1/10
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Brand
    • Brand + Pack
    • Grafimediatechnologie
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: BDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Druyts Stijn
Andere co-titularis(sen): Claes Saar, Draulans Frederik, Listhaeghe Erwin, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Brand Photography.

Korte omschrijving

Binnen dit olod leer je merken herpositioneren en rebranden. Of het nu een corporate, consumer of personal brand betreft ze hebben geen geheimen meer voor je. Ook de communicatie van de merken nemen we samen onder de loupe. Je bedenkt inventieve interne of externe brandingcampagnes en geeft deze prachtig vorm. Hierbij focus je op alle communicatiekanalen, van print tot en met sociale media.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert zelfstandig de bredere context van de opdracht volgens de methodieken eigen aan het traject.
Explore
Je past de ontwerpmethodes eigen aan het traject toe op het ontwerpvraagstuk om tot een basisprototype te komen waarbij je rekening houdt met de gewenste functionaliteit en eisen/verwachtingen van de opdrachtgever en eindgebruiker.
Materialize
Je bouwt meerdere testfasen in je ontwerpaanpak in die bijdragen aan de kwaliteit van je mediaoplossing binnen dit specifiek traject.
Professionaliseren
Je past je inzichten op vlak van planning- en organisatievaardigheden toe tijdens een opgelegde projectopdracht.
Communiceren
Je neemt een live publiek mee doorheen de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens een overtuigende presentatie van een projectopdracht.
Je presenteert de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens de presentatie van een projectopdracht.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Rebranding
  • Campagne
  • Social media
  • Content marketing

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Hou bij dit olod rekening met extra kosten voor:

  • toegang tot LinkedIn Learning (+/- 25 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • Adobe Creatieve software (+/- 75 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...
  • prints op de campus (via credits op je studentenkaart)
  • museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen54,00 uren
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en/of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

De effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via de studiewijzer in Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.

Inhalen van een evaluatieactiviteit (opdracht-, presentatiemoment of activiteit met verplichte aanwezigheid) tijdens de lesweken is mogelijk op voorwaarde dat:

  • je je afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de evaluatieactiviteit.
  • je binnen 2 kalenderdagen* na de evaluatieactiviteit jouw afwezigheid wettigt. Dit doe je door een medisch attest (bij ziekte) of ander bewijsmateriaal (in geval van overmacht) up te loaden via iBamaflex in de module 'Mijn afwezigheden'. Zorg ervoor dat je het origineel geldig medisch attest ook bewaart zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
  • je binnen 4 kalenderdagen* na de gemiste evaluatieactiviteit concrete afspraken maakt (live of via mail) met de titularis omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze evaluatieactiviteit kan ** ingehaald worden.

* Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
** Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.

Tijdens de examenreeks is een andere procedure van toepassing. Deze vind je terug in het onderwijs- en examenreglement op student.ap.be.