Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Interface DesignLab IV - Creative Coding35163/3103/2324/1/82
Studiegids

Interface DesignLab IV - Creative Coding

35163/3103/2324/1/82
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Creative Coding
    • Creative Coding + Visual Interaction
    • Crossmedia-ontwerp
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: IDL
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Camp Serge
Andere co-titularis(sen): Baert Jonas, Van Aerschot Wim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Coding Advanced.

Korte omschrijving

Nadat we vooral de focus hebben gelegd op UX/UI is het tijd om bij IDL IV dat stapje verder te gaan en verlaten we wat we tot nu toe als “traditionele” interfaces zien en betreden we de wereld van oa de onzichtbare interfaces (ref. Siri, Google Assistant) en andere mogelijkheden tot interactie. Zo zullen we bij dit olod input creëeren aan de hand van een sensor naar keuze (camera, microfoon…) om dan zo tot creatieve en experimentele interacties te komen.

Je merkt dat hier de focus vooral op het toepassen ligt. Omdat we weten dat jullie het onderzoeken en de principes van goede UI/UX ondertussen reeds onder de knie hebben. (Dit zijn dingen die vanzelfsprekend altijd vooraf gaan.)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je analyseert zelfstandig de bredere context van de opdracht volgens de methodieken eigen aan het traject.
Explore
Je past de ontwerpmethodes eigen aan het traject toe op het ontwerpvraagstuk om tot een basisprototype te komen waarbij je rekening houdt met de gewenste functionaliteit en eisen/verwachtingen van de opdrachtgever en eindgebruiker.
Materialize
Je bouwt meerdere testfasen in je ontwerpaanpak in die bijdragen aan de kwaliteit van je mediaoplossing binnen dit specifiek traject.
Professionaliseren
Je past je inzichten op vlak van planning- en organisatievaardigheden toe tijdens een opgelegde projectopdracht.
Communiceren
Je neemt een live publiek mee doorheen de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens een overtuigende presentatie van een projectopdracht.
Je presenteert de verschillende stappen van jouw ontwerpproces tijdens de presentatie van een projectopdracht.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Kennismaking en gebruik van onzichtbare interfaces
  • Gebruik maken van API’s
  • Een experimentele crossmedia-installatie bedenken en tot prototype ontwikkelen
  • Een (experimentele) interface conceptueel bedenken en een visueel model ontwikkelen
  • Werken met (multi)touch-interfaces
  • Prototypes bouwen in de makerspace (3D-prints, lasercutter, ...) 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Hou bij dit olod rekening met extra kosten voor:

  • toegang tot LinkedIn Learning (+/- 25 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • Adobe Creatieve software (+/- 75 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...
  • prints op de campus (via credits op je studentenkaart)
  • museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten: NXT Museum A'dam (42 euro trein + 20 euro toegangsticket)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen54,00 uren
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00herwerkte projectopdracht

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en/of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

De effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via de studiewijzer in Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.

Inhalen van een evaluatieactiviteit (opdracht-, presentatiemoment of activiteit met verplichte aanwezigheid) tijdens de lesweken is mogelijk op voorwaarde dat:

  • je je afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de evaluatieactiviteit.
  • je binnen 2 kalenderdagen* na de evaluatieactiviteit jouw afwezigheid wettigt. Dit doe je door een medisch attest (bij ziekte) of ander bewijsmateriaal (in geval van overmacht) up te loaden via iBamaflex in de module 'Mijn afwezigheden'. Zorg ervoor dat je het origineel geldig medisch attest ook bewaart zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
  • je binnen 4 kalenderdagen* na de gemiste evaluatieactiviteit concrete afspraken maakt (live of via mail) met de titularis omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze evaluatieactiviteit kan ** ingehaald worden.

* Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
** Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.

Tijdens de examenreeks
is een andere procedure van toepassing. Deze vind je terug in het onderwijs- en examenreglement op student.ap.be.