Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
International Multidisciplinary Lab 38187/3103/2324/1/78
Studiegids

International Multidisciplinary Lab

38187/3103/2324/1/78
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
    • grafimediatechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Listhaeghe Erwin
Andere co-titularis(sen): De Bie Marijke, De Clerck Lies, Druyts Stijn, Goedemé Lien, Peeters Andreas, Stoops Tim, Van Camp Serge, Yperzeele Saskia
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je werkt met je teamgenoten gedurende een intensieve week aan een project dat de adrenaline naar een topniveau drijft. Dit project zal worden gebrieft, begeleid en beoordeeld door internationale gastdocenten en kan in samenwerking gebeuren met buitenlandse studenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je onderzoekt samen, over de grenzen van disciplines en nationaliteiten heen, een complex of intercultureel ontwerpvraagstuk.
Explore
Je versterkt elkaar in het genereren van uitéénlopende ideeën vanuit verschillende disciplines en invalshoeken.
Materialize
Je vertaalt het idee naar een innovatieve en/of duurzame oplossing waarbij elk teamlid een volwaardige bijdrage levert.
Professionaliseren
Je geeft op professionele wijze feedback aan peers.
Communiceren
Je vormt een idee of concept om tot een sterke (Engelstalige) presentatie waarbij je vlot alle stakeholders mee neemt in je verhaal.
Samenwerken
Je werkt samen op een inclusieve en interdisciplinaire wijze.

Leerinhoud

Je werkt in multidisciplinaire teams (met studenten uit verschillende labs, opleidingen en evt. buitenlandse studenten) gedurende twee intensieve weken samen aan een casestudy die wordt gebrieft, begeleid en beoordeeld door (internationale) gastdocenten. Deze conceptuele projecten zijn gerelateerd aan de professionele achtergrond van de gastdocenten, of vertrekken vanuit een centraal thema. In deze setting word je uitgedaagd om los te denken van traditionele beperkingen en ondervind je de toegevoegde waarde van discussies met collega's, lectoren en gastdocenten.

Vooraleer je op stage vertrekt coachen we jou voor een laatste keer in die professionele vaardigheden die op de werkvloer een wereld van verschil kunnen maken:

  • projectplanning, uitzetten van doelen en deadlines, vergaderen, verslaggeving, projectbijsturing, tijdsbewaking en -registratie…
  • verschillende rollen aannemen in een multidisciplinair team  (waar liggen jouw sterktes?)
  • constructieve feedback geven in een teamwork
  • motiveren en aansturen van anderen
  • vertrouwen hebben in teamgenoten
  • ...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Hou bij dit olod rekening met extra kosten voor:

  • toegang tot LinkedIn Learning (+/- 25 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • Adobe Creatieve software (+/- 75 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • eventuele uitstappen in functie van je case

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren72,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00o.w.v. het multidisciplinair groepswerk, is de organisatie van een tweede examenkans onmogelijk.

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en/of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

De effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via de studiewijzer in Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.

Inhalen van een evaluatieactiviteit (opdracht-, presentatiemoment of activiteit met verplichte aanwezigheid) tijdens de lesweken is mogelijk op voorwaarde dat:

  • je je afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de evaluatieactiviteit.
  • je binnen 2 kalenderdagen* na de evaluatieactiviteit jouw afwezigheid wettigt. Dit doe je door een medisch attest (bij ziekte) of ander bewijsmateriaal (in geval van overmacht) up te loaden via iBamaflex in de module 'Mijn afwezigheden'. Zorg ervoor dat je het origineel geldig medisch attest ook bewaart zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
  • je binnen 4 kalenderdagen* na de gemiste evaluatieactiviteit concrete afspraken maakt (live of via mail) met de titularis omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze evaluatieactiviteit kan ** ingehaald worden.

* Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
** Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.

Tijdens de examenreeks is een andere procedure van toepassing. Deze vind je terug in het onderwijs- en examenreglement op student.ap.be.