Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat accounting administration, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Neve Anja
Andere co-titularis(sen): Alci Ramazan, Joostens Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 1 draagt bij tot het verwerven van inzicht in de werking van de boekhoudafdeling in een middelgrote onderneming. Het behandelt ook de centrale rol van de boekhouding en de link met alle andere departementen binnen een onderneming.
Dit olod hangt nauw samen met het olod Bedrijfsprocessen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
12: Deontologisch handelen: handelt deontologisch, respecteert interne en externe procedures, is alert voor fraude en is zelfkritisch.
De student relateert de geobserveerde beroepstaken aan de eigen competenties en stelt op basis hiervan een SWOT-analyse op
|
De student heeft aandacht voor deontologische principes door de gedragscodes van het bedrijf te respecteren
|
De student handelt deontologisch correct door discreet om te gaan met de verzamelde bedrijfsgegevens
|
01: Verkoopfacturen, creditnota's, debiteurenbeheer: maakt de verkoopfacturen en creditnota’s op en onderneemt de nodige acties in het kader van het debiteurenbeheer.
De student maakt een flowchart van een boekhoud-/financiële afdeling van een middelgroot bedrijf
|
05: Boekhoud- en kantoorsoftware: houdt de onderliggende databanken van de boekhoudsoftware up-to-date, werkt vlot met de courante boekhoud- en kantoorsoftware.
De student past de verworven ICT-vaardigheden toe bij het ontwikkelen van het portfolio
|
De student past de verworven ICT-vaardigheden toe bij het presenteren van het groepswerk
|
09: Documenteren: maakt gestandaardiseerde rapporten en analyses op vraag van de leidinggevende en volgt administratieve dossiers op.
De student verzamelt zelfstandig informatie over het volledige boekhoudkundige proces en documenteert dit kritisch en objectief
|
02: Betalingen, crediteurenbeheer, voorraadadministratie: voert betalingen uit binnen de eigen bevoegdheid voor goedgekeurde bewijsstukken en onderneemt de nodige acties in het kader van het crediteurenbeheer en de voorraadadministratie.
De student beschrijft de link tussen het boekhoudproces en de andere afdelingen in het bedrijf
|
08: Communiceren: communiceert op doeltreffende wijze over de eigen werkzaamheden in functie van de boekhouding.
De student selecteert relevante gesprekspartners in het kader van het bedrijfsbezoek
|
De student communiceert gestructureerd op basis van een gespreksplan
|
10: Teamgericht werken: werkt teamgericht in een multidisciplinaire, interculturele en/of internationale beroepsomgeving.
De student verdeelt het teamwerk en levert een gelijkwaardige bijdrage
|
De student gaat in de voorbereiding van het bedrijfsbezoek proactief aan de slag
|
Leerinhoud
- Vaardigheden omtrent teamwork inoefenen
- Probleemoplossend denken
- Zoeken naar een werkplek voor observatiestage. Dit gebeurt in teamwork (groepje van 3 à 4 personen).
- Vooraf informatie opzoeken over het bedrijf en dit kritisch en objectief beoordelen. Ook belangrijkste posten van de jaarrekeningen worden doorgenomen. Een eerste kennismaking met de financiële situatie van een bedrijf.
- Een gestructureerd gesprek aangaan met bedrijfspartners gedurende een observatiestage van 1 dag. De boekhoudafdeling staat hierbij centraal alsook de link met de andere afdelingen binnen het bedrijf.
- Een uitgebreid verslag (portfolio) maken van het bedrijf, gebruik makend van de verworven ICT vaardigheden.
- Het groepswerk presenteren, gebruikmakend van de verworven ICT vaardigheden.
- Werken aan professionele persoonlijkheid a.d.h.v. persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)
Studiematerialen (lijst)
lesmateriaal op digitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 50,00 | Presentatie en individuele vraagstelling |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | Presentatie en individuele vraagstelling |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap voor verdere instructies.