Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Hoogspanningstechnologie32181/3049/2324/1/49
Studiegids

Hoogspanningstechnologie

32181/3049/2324/1/49
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • onderhoudstechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Unal Safak
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Technologie elektriciteit.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Hoogspanningstechnologie behandelt de verschillende soorten netten zoals het distributienet, het koppelnet en het transportnet. Ook behandelt dit olod de soorten beveiligingen om de leidingen en zijn verbruikers te beschermen. De verschillende soorten centrales en hernieuwbare energieën komen ook aan bod.
Het olod Hoogspanningstechnologie bereidt voor op veilig werken aan elektrische installaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Voorbereiden en uitvoeren werkzaamheden: voert, na een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassings- en herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende
De student verklaart de verschillende aardingsconcepten in distributienetten (IT, TN en TT-net).
03: Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student benoemt de verschillende netstructuren in een elektriciteitsnet aan de hand van een schema en bespreekt de eigenschappen hiervan.
De student identificeert de verschillende onderdelen in een hoogspanningsstation en verklaart de noodzaak hiervan.
De student verklaart de noodzaak van de verschillende stations die voorkomen in elektriciteitsnetten.
04: Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student identificeert de belangrijkste onderdelen van een hoogspanningsleiding aan de hand van een afbeelding/model en verklaart de mechanische en elektrische eigenschappen hiervan.
De student somt in de juiste volgorde de procedure op voor het veilig in- en uitschakelen van een hoogspanningspost (de vitale 5-7-8) en verklaart de noodzaak van deze procedure.
De student verklaart de werking en de onderdelen van een energiecentrale.
06: Multimediaal rapporteren: rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van technische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student beschrijft de opbouw van een elektriciteitsnet aan de hand van een schema.
10 OT: Onderhoudsmethodiek: controleert en onderzoekt met het nodige inzicht de werking van technische installaties op basis van courante meet- en analysetechnieken.
De student verklaart de werking van beveiligingstoestellen aan de hand van een schema.
11 OT: Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student verantwoordt het gebruik van de verschillende type schakelaars (lastscheiders, scheiders en vermogenschakelaars) die gebruikt worden in een hoogspanningsinstallatie.
De student identificeert de risico's in een hoogspanningsinstallatie en bepaalt de veiligheidsafstanden die gerespecteerd moeten worden.
De student verklaart het werkingsprincipe van de verschillende beveiligingsrelais van een vermogenschakelaar.

Leerinhoud

  • Verschil tussen TN, IT en TT net
  • Soorten vermogenschakelaars
  • Functie lastscheiders, scheiders en vermogenschakelaars
  • Hoogspanningsleiding
  • Werking elektriciteitscentrales
  • Hernieuwbare energieën
  • Opbouw hoogspanningsstation
  • Opbouw van een elektriciteitsnet
  • Veiligheidsafstanden
  • Opbouw hoogspanningsleiding

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, werfbezoek, ...) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)18,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)57,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks90,00Schriftelijke evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks90,00Schriftelijke evaluatie
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00Opdracht bedrijfsbezoek

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens het bedrijfs bezoek aan een middenspanningsinstallatie (FLUVIUS) of een hoogspanningsinstallatie (ELIA) omdat 1) de onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is en 2) dit bezoek uitsluitend onder begeleiding kan plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
  • Bij wettige en onwettige afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.

Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.