Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Labo PLC32187/3049/2324/1/59
Studiegids

Labo PLC

32187/3049/2324/1/59
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen (Antwerpen), trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • meet- en regeltechnieken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Co-titularis(sen): Aernouts Dennis, Verstrepen Jurgen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Mechatronica OF geslaagd of getolereerd voor Mechatronica.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Labo PLC behandelt het analyseren van de werking en het uitvoeren van een foutdiagnose op een werkende installatie,  gebruik makend van fouttools (in run en in stop).  Alsook het uitvoeren van aanpassingen op automatiseringssystemen volgens vaste procedures door inladen van het programma op proef met de nodige simulaties en zo nodig het programma bijsturen op basis van de bekomen resultaten en backups. Zelfstandig storingen detecteren, analyseren en oplossen in PLC-bestuurde installaties op praktijkopstellingen, die in moeilijkheidsgraad variëren, om daadwerkelijk de vaardigheden eigen te maken. 
Het olod Labo PLC bereidt voor om op een efficiënte manier fout te zoeken in een kleine industriële (werkende) processorgestuurde productie- of proceslijn. Op basis van een goed omschreven probleem en door toepassing van multidisciplinaire kennis aanpassingen uitvoeren op een installatie volgens vaste procedures, rekening houdend met veiligheidsregels en -middelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student lokaliseert procesdata via visualisatie op een HMI-Panel.
04: Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student werkt op een professionele manier aan een industriële installatie.
De student werkt op een professionele manier aan groepsopdrachten.
05: Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student spoort op een efficiënte manier fouten op in een kleine industriële processorgestuurde installatie gebruik makend van fouttools in run en in stop.
07: Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student neemt in een intercultureel en multidisciplinair team mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
09: Documenteren en communiceren: documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega’s en leidinggevenden over de werkvoorbereiding en de werkzaamheden.
De student stelt een gebruiksaanwijzing op van softwareblokken en van een installatie/machine.
10 MRT: Aanpassingen hardware: controleert en onderzoekt de werking van proces geautomatiseerde technische installaties en voert hardware-aanpassingen uit volgens vaste procedures.
De student leest sensoren via bussystemen in en stuurt actuatoren aan.
11 MRT: Aanpassingen software: wijzigt gebruikersprogramma’s offline, laadt goedgekeurde aanpassingen in het automatiseringssysteem en test de goede werking ervan op basis van vaste procedures.
De student ontwerpt parametreerbare bouwstenen aan de hand van goedgekeurde programmaonderdelen en controleert de goede werking ervan.
De student past de programmatie aan zodat de installatie/machine op een veilige wijze kan starten en stoppen.
De student voert aanpassingen uit op uitgebreide programmeerinstructies en laadt aangepaste en goedgekeurde programma’s in het automatiseringssysteem in.
De student vormt in een PLC-programma analoge waarden om naar engineeringwaarden en omgekeerd.
De student wijzigt gebruikersprogramma's offline.
De student laadt goedgekeurde aanpassingen in het automatiseringssysteem onder toezicht van een leidinggevende.
De student test de goede werking van gewijzigde gebruikersprogramma's op basis van vaste procedures.
12 MRT: Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot meet- en regeltechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student neemt periferiekaarten in dienst volgens vaste procedures en controleert en analyseert de werking van de installatie.
De student parametreert technologieobjecten voor de programmatie van een eenvoudige regelkring.
De student registreert en analyseert meetgegevens van een productielijn met een PLC-programma.

Leerinhoud

  • Geparametreerde functies en functiebouwstenen
  • Analoge signalen en omvormers
  • Databouwstenen
  • Organisatiebouwstenen
  • Industriële netwerken (Profibus, Profinet, ASI)
  • Technologie objecten
  • Fouttools gebruiken
  • HMI-scherm gebruiken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld. (Cursus, handboek, online-lesmateriaal, opgaven en andere digitale media.)
  • Eigen laptop met Software TIA-portal software (1 educatieve jaarlicentie van het Siemens Pakket TIA-portal gratis te verkrijgen via de lector). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding. 

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)54,00 uren
Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht25,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)75,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  •  Aangezien het een groepswerk is, is heel de groep verantwoordelijk voor het tijdig indienen. Het laattijdig (na de deadline) indienen van de projectopdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht.