Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Tools voor HR 232421/3050/2324/1/54
Studiegids

Tools voor HR 2

32421/3050/2324/1/54
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Tools voor HR 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: De Mulder Anouk
Andere co-titularis(sen): Scraeyen Philippe, Truyen Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Tools voor HR 1 OF geslaagd voor Tools voor HR 1.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Tools voor HR 2 behandelt een aantal tools uit de HR-praktijk die de HR-professional helpen bij de HR-levenscyclus (instroom, doorstroom en uitstroom). We kijken ook naar de toekomst en bereiden je voor op de digitalisatie (bv. HR-specifieke tools, de impact van artificiële intelligentie op het HR-gebeuren...). Dit zonder dat je een IT-expert hoeft te zijn of te worden.

Het opleidingsonderdeel Tools voor HR 2 bereidt je voor op het beheersen van de administratieve competenties als HR-deskundige.

Op het examen ben je verplicht om binnen een Windows-interface te werken. Ook de lessen worden gegeven op basis van een Windows-interface.
We werken dus op PC en niet op MAC. Ook het examen zal ontworpen zijn voor een Windows-interface en dus PC; niet voor MAC.



OLR-Leerdoelen (lijst)

01: strategisch: Draagt bij aan de uitvoering van de verschillende acties en plannen binnen een duurzaam personeelsbeleid, rekening houdend met de strategische doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
De student verzamelt en analyseert cijfermateriaal uit HRM-gerelateerd onderzoek.
05: kwaliteit: Bewaakt in overleg met de leidinggevende de kwaliteit van de HR-processen.
De student toont aan hoe IT-tools/digitale tools hem kunnen helpen bij het bewaken van de kwaliteit van de HR-processen.
De student toont a.d.h.v. een situatieschets aan waar de inzet van specifieke HR-gerelateerde tools een meerwaarde betekenen voor de kwaliteit van de HR-processen.
02: processen: Werkt in opdracht van de leidinggevende procedures en tools uit voor de verschillende HR-processen, in het belang van alle medewerkers.
De student werkt vlot in de verschillende HR-gerelateerde IT-pakketten of toont aan in hoe hij deze kan leren gebruiken.
De student benoemt de tools die een toegevoegde waarde betekenen in de omschreven situatie.
06: communiceren: Communiceert in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in begrijpelijke en correcte taal, via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student werkt vlot in de verschillende specifieke HR-gerelateerde IT-pakketten in functie van de eigen werkzaamheden met alle belanghebbenden in belangrijke en correcte taal via verschillende communicatievormen- en kanalen.
De student zet de diverse IT-tools/digitale tools op geïntegreerde wijze in.

Leerinhoud

Het efficiënt en effectief inzetten van verschillende HR-specifieke tools binnen de diverse domeinen in HR (werving, selectie en introductie, functioneren en belonen, personeel en ontwikkeling & uitstroom) Je leert zowel enkele HR-specifieke digitale Tools kennen als een aantal tools uit het MS Ofifce pakket zoals bijvoorbeeld Sharpoint, Planner...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Cijfers voor opdrachten waarvoor een student geslaagd is, worden automatisch overgedragen naar de 2e examenperiode.
Cijfers voor opdrachten waarvoor een student niet geslaagd is, worden nooit overgedragen. Deze deelexamens moeten hernomen worden in de 2e examenperiode.
Overdracht van deelcijfers naar een volgend academiejaar is niet mogelijk.