Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hallam Lara, Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Interculturele communicatie bereidt voor op het vorm en inhoud geven aan de interculturele communicatie van een organisatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Bijdragen aan beheer personeelszaken, coaching en vorming afdeling: Draagt bij aan het beheer van personeelszaken en de coaching en vorming van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.
De student legt uit hoe cultuur het denken/handelen kan bepalen
|
De student legt het TOPOI-model uit
|
11: In team werken: Werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. De gegradueerde plant de operationele werkzaamheden van het team en stuurt bij.
De student beheerst de technieken om miscommunicatie van non-verbale signalen te vermijden
|
De student legt de invloed van multiculturaliteit op de werkvloer uit
|
De student verwerft inzicht en vaardigheden a.d.h.v. verschillende casussen
|
12: Meertalig functioneel communiceren: Communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context.
De student legt de dimensies van Trompenaars uit
|
De student legt culturele verschillen uit
|
De student neemt actief deel aan discussies op het forum in de leeromgeving
|
De student legt de dimensies van Hofstede uit
|
De student verklaart de zes elementen die in de praktijk een grote rol spelen bij interculturele communicatie
|
De student toont aan hoe men interculturele competenties kan ontwikkelen
|
De student illustreert wat cultuur is a.d.h.v. het uimodel
|
De student verklaart het belang van interculturele communicatie
|
De student past de dimensies van Hofstede toe in een landenpresentatie
|
De student kent de verschillende fases van het Developmental Model of Intercultural Sensitivity
|
Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel Interculturele communicatie behandelt volgende thema's:
- Belang van interculturele communicatie
- Interculturele communicatie toepassen
- Interculturele verschillen in communicatie en hoe ermee omgaan
- Verbale en non-verbale interculturele communicatie
- Dimensies van Trompenaars
- Dimensies van Hofstede
- Ontwikkeling interculturele competenties
- Illustratie cultuur a.d.h.v. het uimodel
- Fases van Developmental Model of Intercultural Sensitivity
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.VerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiemateriaal door de docent opgesteld op basis van:
Culturele waarden en communicatie. Marinel Gerritsen en Marie-Therese Claes.Uitgeverij: Coutinho.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Studiemateriaal werd gebaseerd op:
'Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief'. Manuel Gerritsen en Marie-Therese Claes. Uitgeverij: Coutinho. 2017
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | De vaardigheidstoets kan overgenomen worden in tweede examenkans. |
Toetsing (tekst)
De vaardigheidstoets bestaat uit: Een individuele vaardigheidstoets waarbij de student op basis van de theoretische omkadering tijdens de lesmomenten zelf informatie verzamelt en inzichten deelt rond interculturele communicatie en intercultureel samenwerken op de werkvloer. Onder de vorm van een paper en dit alles binnen de context van een LoReCa-omgeving.