Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Individuele gespreksvoering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Proost Stefanie
Andere co-titularis(sen): Boukchour Jamila, Boutchakate Samirah, De Leenheer Natalie, Taverniers Jessi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Leergroep ‘Individuele gespreksvoering’ behandelt het professioneel begeleiden van individuele cliënten doorheen de verschillende fasen van het hulpverleningsproces aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je organiseert het onthaalgesprek van cliënten en staat in voor de registratie en administratie.
Je voert een professioneel onthaalgesprek. |
Je voert een probleembepaling uit in een rollenspel. |
Je stelt hulpvragen van cliënten scherp.
Je analyseert de beginsituatie van de cliënt in een rollenspel. |
Je bevraagt de individuele hulpvragen van een cliënt in een rollenspel. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je neemt de basishouding van de maatschappelijk werker aan in een gesprek. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je maakt gebruik van een gepast gespreksmodel in een rollenspel. |
Je maakt passend gebruik van niet-selectieve gespreksvaardigheden in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je maakt passend gebruik van nuancerende gespreksvaardigheden in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je maakt passend gebruik van regulerende gespreksvaardigheden in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je maakt passend gebruik van selectieve gespreksvaardigheden in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je reageert op gepaste wijze op een hindernis in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je geeft feedback over het functioneren van een medestudent als gespreksleider in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je reflecteert over je functioneren als begeleider van het individuele hulpverleningsproces. |
Je reflecteert over gekregen feedback over je functioneren als gespreksleider in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Je analyseert je functioneren als gespreksleider in een gesimuleerd hulpverlenend gesprek. |
Leerinhoud
• Attitudes van emancipatorisch handelen.
• Fasen van het hulpverleningsproces (intake, probleembepaling, probleembespreking, probleemoplossing, afronding/evaluatie) aan de hand van verschillende gespreksmodellen.
• Concrete cliëntsituaties gelinkt aan diversiteit, recht, psychisch welzijn, mens en samenleving (als basis voor het inoefenen van de gespreksmodellen).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |