Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Communicatieve vaardigheden2368/3059/2324/1/84
Studiegids

Communicatieve vaardigheden

2368/3059/2324/1/84
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Rijdt Chris
Andere co-titularis(sen): Aerts Vicky, Ceulemans Stephanie, De Wachter Bessie, Luyckx Laura, Nauwelaers Yen, Rogge Eveline, Wieërs Lena, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Communicatieve vaardigheden' behandelt het professioneel communiceren door middel van communicatieve basisvaardigheden aan te leren met behulp van communicatietheorieën en gesprekstechnieken.
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' bereidt voor op het professioneel communiceren als zorgverlener ten opzichte van de zorgvragen, collega's en andere actoren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student neemt in een simulatie de basishouding (luisteren, empathie, respect en acceptatie) aan.
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student beschrijft de kenmerken van een hulpverleningsgesprek.
De student bespreekt de gespreksvaardigheden en het effect van deze vaardigheden.
De student omschrijft het circulaire communicatieproces in een casus.
De student past in een simulatie de gespreksvaardigheden doelgericht toe.
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student geeft verbindende feedback.
De student reflecteert over de wijze waarop die feedback ontvangt.
De student evalueert de gespreksvaardigheden.

Leerinhoud


1. Theorie Basiscommunicatie

Het circulaire communicatieproces
Model: De axioma’s van Watzlawick (de gelaagdheid van de communicatie)


2. Hulpverleningsgesprek

2a. Basishouding: echtheid, empathie en acceptatie
2b. Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen stellen, samenvatten.

3. Gespreksmodellen

· Feedback geven en ontvangen
· Verbindende communicatie
· Slechtnieuwsgesprek
· Diagnostisch en coachingsmodel gespreksvoering

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)10,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Vormen van groepsleren (avondtraject)8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)138,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)14,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)20,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)126,00 uren

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00Groepspresentatie (40 punten) en individuele gedragsobservatie: feedback
geven (5 punten) + reflectie over feedback ontvangen (5 punten)
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Mondelinge casus (40 punten) + mondelinge reflectieopdracht (10 punten)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Individuele presentatie (40 punten) en individuele gedragsobservatie: feedback geven (5 punten) + reflectie over feedback ontvangen (5 punten)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Mondelinge casus (40 punten) + mondelinge reflectieopdracht (10 punten)
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00Groepspresentatie (40 punten) en individuele gedragsobservatie: feedback geven (5 punten) + reflectie over feedback ontvangen (5 punten)
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Mondelinge casus (40 punten) + mondelinge reflectieopdracht (10 punten)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Mondelinge casus (40 punten) + mondelinge reflectieopdracht (10 punten)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Individuele presentatie (40 punten) en individuele gedragsobservatie: feedback geven (5 punten) + reflectie over feedback ontvangen (5 punten)

Toetsing (tekst)

Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.


Het simulatiegesprek kan opgenomen worden. Deze opname wordt enkel gebruikt in functie van de evaluatie.