Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Omgaan met informatie31654/3059/2324/1/06
Studiegids

Omgaan met informatie

31654/3059/2324/1/06
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Omgaan met informatie
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Omgaan met informatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Wachter Bessie
Andere co-titularis(sen): Geerts Simon, Gommeren Lara, Kustermans Stijn, Vandenbussche Jan, Vos Wouter, Wynants Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Omgaan met informatie' behandelt het verzamelen en verwerken van informatie relevant voor het agogisch werkveld en het verkrijgen van een mediawijze houding.
Het olod 'Omgaan met informatie' bereidt voor op het toepassen van informatievaardigheden en het verwerven van een mediawijze houding.

OLR-Leerdoelen (lijst)

06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliƫnt, het cliƫntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student verwerkt op een objectieve wijze de informatie.
De student verzamelt uit betrouwbare bronnen relevante informatie voor een professioneel tekst
De student werkt een professionele tekst uit op een gestructureerde manier.
De student stelt een formele e-mail op.
De student formuleert op basis van argumenten een eigen onderbouwde mening.
De student hanteert een helder en correct schriftelijk taalgebruik.
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student reflecteert over zijn mediawijze houding.
De student formuleert een actiepunt om zijn professionele schriftelijke taalvaardigheid bij te sturen op basis van een zelfanalyse.

Leerinhoud

Omgaan met informatie (Inhoud)
• Het uitschrijven van een gestructureerde en samenhangende tekst
• Betrouwbare bronnen verzamelen, beoordelen en verwerken
• Correct en precies taalgebruik
• Correct verwijzen naar gebruikte bronnen
• Een tekst schrijven op basis van argumenten
• Mediawijsheid
• Opstellen van een professionele e-mail

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • PowerPointpresentaties
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)69,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)63,00 uren

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00= Informatieve tekst
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00= Reflectie AP-vaardig en Mediawijsheid
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00= Sollicitatie WPL
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00= Informatieve tekst
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00= Reflectie AP-vaardig en Mediawijsheid
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00= Sollicitatie WPL
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00= Informatieve tekst
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00= Reflectie AP-vaardig en Mediawijsheid
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken10,00= Sollicitatie WPL
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00= Informatieve tekst
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00= Reflectie AP-vaardig en Mediawijsheid
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00= Sollicitatie WPL

Toetsing (tekst)

Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen'.