Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Levenslooppsychologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Levenslooppsychologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Ridder Tine, Verschueren Fientje
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Levenslooppsychologie' behandelt basisbegrippen van de normale ontwikkeling van de mens. Het olod 'Levenslooppsychologie' bereidt voor op het correct kunnen inspelen op de levensfases die de mens doorloopt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student verklaart ontwikkelingsaspecten vanuit een ontwikkelingspsychologisch denkkader. |
De student toont a.d.h.v een casus aan hoe de verschillende ontwikkelingsaspecten in de verschillende leeftijdsfasen kunnen ondersteund worden. |
De student benoemt de verschillende ontwikkelingsaspecten in elke leeftijdsfase |
De student schetst de evolutie van elk ontwikkelingsdomein in de verschillende leeftijdsfasen.
|
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student formuleert eenvoudige, niet therapeutische technieken om ontwikkelingsaspecten te bevorderen |
Leerinhoud
- Lichamelijke ontwikkeling - cognitieve ontwikkeling - communicatieve ontwikkeling - sociaal-emotionele ontwikkeling
- Hechting
- De baby - de peuter - de kleuter - het lagere schoolkind - de jongere - de volwassene - de oudere
- Ontwikkelingspsychologische denkkaders: Piaget, Erikson, Bowbly, Kohlberg, …
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- ECTS-fiche
- Syllabus
- PowerPoint presentaties
- Bijlagen: Ondersteunend materiaal in de vorm van filmpjes, artikels, afbeeldingen…
(De lector zal duidelijk aangeven welk materiaal leerstof is en welk materiaal ter ondersteuning / ter info dient.)
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |