Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Werken in team en organisatie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken in team en organisatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Bal Annemie
Andere co-titularis(sen): De Boel Ragna, Lippens Luc, Stevens Caroline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Werken in team en organisatie' behandelt de samenwerking in een team binnen een organisatie in de zorgsector en bereidt voor op het participeren als collega en werknemer in een team en organisatie.
Het opleidingsonderdeel is bestaat uit 4 grote delen: team en organisatie, samenwerking in een team, effectief overleg en besluitvorming en omgaan met conflicten. De syllabus is opgebouwd rond deze vier delen en ook in de planning en toetsing vind je de delen terug.
OLR-Leerdoelen (lijst)
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student onderzoekt zijn talenten en kwaliteiten en relateert dit aan het samenwerken met anderen |
de student benoemt zijn valkuilen en geeft aan op welke manier die hiermee kan omgaan in het samenwerken met anderen. |
12: Doelstellingen: De gegradueerde werkt kritisch en constructief mee aan de doelstellingen van de eigen organisatie.
De student beschrijft de interne communicatie van een organisatie |
De student herkent elementen van een organisatiecultuur in een organisatie |
De student gebruikt besluitvormingsmethodieken bij de aanpak van een probleemsituatie |
De student analyseert de inhoud, vorm en gespreksklimaat van een overleg en kan voorstellen formuleren ter verbetering |
De student beschrijft hoe een organisatie en team omgaat met agressie en werkstress |
09: Team: De gegradueerde overlegt en werkt samen in een (interdisciplinair) team en met interne en externe actoren in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten.
De student analyseert het functioneren en samenwerking van het team aan de hand van methodieken |
De student beschrijft zijn conflicthanteringsvaardigheden binnen een team |
De student evalueert zijn samenwerkingsvaardigheden binnen een team |
Leerinhoud
• Team en organisatie: kennismaking met modellen voor teamontwikkeling organisatieculturen, interne communicatie, werkstress en agressie vanuit het team en organisatiestandpunt
• Samenwerken in een team: collegialiteit, samenstelling van een team, gemotiveerde medewerkers,
• Effectief overleg en besluitvorming, incl. besluitvormingsmethodieken
• Omgaan met conflicten: componenten van een conflict, conflicthanteringsstijlen, conflictvaardigheden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 60,00 | De permanente evaluatie omvat enkele evaluatiemomenten tijdens het groepsleren en een toonmoment. Individuele score voor de projectopdracht Ongewettigde afwezigheid op de verplichte evaluatieve werksessies leidt tot puntenverlies. Bij gewettigde afwezigheid op de verplichte evaluatieve werksessies wordt een vervangopdracht bepaald. Elke verplichte evaluatieve werksessie wordt gescoord op samenwerkingsvaardigheden. Bij gewettigde afwezigheid op de procesevaluatie wordt door de lector een inhaalmoment bepaald. Ongewettigde afwezigheid op de procesevaluatie leidt tot 0 op de evaluatiecriteria die verbonden zijn aan de procesevaluatie. Voor tweede zittijd wordt de projectopdracht vervangen door een individuele vaardigheidstoets ( 60 % ). |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | Deze vaardigheidstoets toetst dezelfde leerdoelen als deze van het project. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 70,00 | Deze vaardigheidstoets bestaat uit verschillende deelopdrachten. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
'Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen'.
De evaluatie van de projectopdracht (60 %) in dagtraject gebeurt enerzijds op basis van evaluatie tijdens de verplichte evaluatieve werksessies en anderzijds op een procesevaluatie die plaatsvindt tijdens het laatste lesmoment.
- Individuele score voor de projectopdracht (integratieopdracht)-
- Ongewettigde afwezigheid op de verplichte evaluatieve werksessies leidt tot puntenverlies
- Bij gewettigde afwezigheid op de verplichte evaluatieve werksessies wordt een vervangopdracht bepaald
- Elke verplichte evaluatieve werksessie wordt gescoord op samenwerkingsvaardigheden
- Bij gewettigde afwezigheid op de procesevaluatie wordt een inhaalmoment voorzien
- Ongewettigde afwezigheid op de procesevaluatie leidt tot 0 op de vooropgestelde evaluatiecriteria
Voor tweede zittijd wordt de projectopdracht vervangen door een individuele vaardigheidstoets ( 60 % ).
In het avondtraject wordt de projectopdracht omgezet naar een individuele vaardigheidsopdracht die bestaat uit verschillende deelopdrachten.