Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IT Organisatie 32219/3062/2324/1/86
Studiegids

IT Organisatie 

32219/3062/2324/1/86
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat programmeren, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat systeem- en netwerkbeheer als IT Organisatie_A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Sturm Dimitri, Van den Poel Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod IT Organisatie behandelt de informatievoorziening in organisaties en het deontologisch werken met aandacht voor informatieveiligheid en GDPR. Het olod IT Organisatie geeft inzicht in organisatiestructuren en -vormen.
Het olod IT Organisatie bereidt voor op het functioneren binnen een project in een IT-organisatie. Het olod IT organisatie heeft hierbij een speciale focus op communicatie en soft skills.

OLR-Leerdoelen (lijst)

02: De gegradueerde maakt een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de webframeworks en stemt hiervoor af met collega, belanghebbenden, teamleden, rekening houdende met de technische en functionele vereisten.
De student stelt een operationeel projectschema op aan de hand van een gegeven situatie onder supervisie van een projectleider. 
03: De gegradueerde programmeert webapplicaties en databankstructuren en werkt hierbij planmatig gebruikmakend van de Agile methodiek.
De student past in groep het Agile-proces toe in een eenvoudige case.
06: De gegradueerde documenteert in functie van kwalitatieve gebruikershandleidingen, referentiegidsen en online hulpbronnen waar nodig.
De student beschrijft de grondbeginselen van een IT-organisatie. 
08: De gegradueerde voert, op basis van feedback, onderhoud en aanpassingen uit op de webapplicatie.
De student hanteert het correcte Agile vakjargon.
09: De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair en divers team.
De student werkt constructief en proactief samen in een team binnen de professionele bedrijfscontext (collaboration tools, communicatiekanalen).
De student gebruikt correcte communicatievaardigheden in een vergadering.
10: De gegradueerde deelt en vraagt kennis, ervaringen en tips om het werk van teamleden en zichzelf te verbeteren.
De student participeert actief tijdens overlegmomenten.
De student formuleert een verbetervoorstel voor de gekregen Agile case.
11: De gegradueerde verzamelt informatie, communiceert en rapporteert efficiënt over het geleverde werk, afgestemd op het doelpubliek en gebruikmakend van het Engels vakjargon.
De student geeft een professionele presentatie.
De student communiceert mondeling efficiënt en effectief binnen een professionele context.
De student communiceert schriftelijk op een professionele manier.
De student geeft presentaties waarbij de communicatie wordt afgestemd op de context, het publiek en het doel van de communicatie.
De student maakt zowel schriftelijk als mondeling gebruik van correcte taal en het geschikte vakjargon.
De student communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt en effectief binnen een professionele context.
De student legt uit wat informatieveiligheid inhoudt. 
De student rapporteert aan de hand van ticketing systemen.
De student beschrijft de Agile best practices.
13: De gegradueerde handelt deontologisch en houdt rekening met de wettelijke en bedrijfseigen veiligheids- en privacyrichtlijnen.
De student handelt deontologisch in een gesimuleerde IT-context.

Leerinhoud

Basiskennis over IT-organisaties:

  • Situering van de IT-organisatie
  • Grondbegrippen van bedrijfsorganisatie
  • IT-activiteiten (ontwikkeling, analyse, programmering, opvolging, exploitatie)
  • Mogelijke organisatievormen: organigram en functies binnen een IT-organisatie

Basisprincipes van projectwerking:

  • Projectmanagement
  • Verschillende methodologieën en de toepassing ervan (Agile vs. Waterfall)
  • Onderhoud en opvolging van projecten

Basisprincipes rond veilig werken:

  • GDPR/Informatieveiligheid
  • Deontologie

Basisprincipes van synchrone communicatie:

  • Feedback geven en ontvangen
  • Gesprekstechnieken
  • Teamwerking
  • Vergadertechnieken (notuleren, rapporteren, presenteren)

Basisprincipes van asynchrone communicatie:

  • Documenteren/rapporteren
  • E-mailvaardigheden
  • Overlegplatformen gebruiken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Laptop:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Vormen van groepsleren (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)54,00 uren
Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)12,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00

Toetsing (tekst)

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op de deelevaluatie PROJECTOPDRACHT gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.

AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE
Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze evaluatieactiviteit inhalen op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :

  • Je jouw afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de (deel)evaluatie.
  • Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
  • Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze (deel)evaluatie kan ingehaald worden. Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je de (deel)evaluatie niet meer inhalen.
    Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.

Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.