Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Back-end webontwikkeling37314/3062/2324/1/74
Studiegids

Back-end webontwikkeling

37314/3062/2324/1/74
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat programmeren, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Nys Vincent
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Korte omschrijving

De module "Back-end webontwikkeling" behandelt de technieken die nodig zijn om de back-end voor een moderne webapplicatie op te bouwen en te onderhouden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de technologieën Node.js, Express.js, MongoDB, MySQL, Git en Docker. In de loop van deze module werkt de student enkele nuttige voorbeeldprojecten en één eigen project uit.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: De gegradueerde stelt een planning op om het eigen aandeel van de realisatie van een webapplicatie op te volgen.
De student maakt een databank aan a.d.h.v. een datamodel.
De student hanteert een datamodel en legt het verband met de databankstructuur.
02: De gegradueerde maakt een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de webframeworks en stemt hiervoor af met collega, belanghebbenden, teamleden, rekening houdende met de technische en functionele vereisten.
De student legt bij het gebruik van SQL het verband met de databankstructuur uit.
De student maakt de afweging wanneer databanktransacties te gebruiken en implementeert ze zodat blokkeringen vermeden worden.
De student ontwikkelt de front-end en de back-end van een webapplicatie vertrekkend van een functionele analyse.
De student legt de basisbeginselen van het relationele databankmodel uit.
De student beschrijft het verschil tussen een relationele- en een niet-relationele-databank.
De student stelt een eenvoudig ERD model op.
03: De gegradueerde programmeert webapplicaties en databankstructuren en werkt hierbij planmatig gebruikmakend van de Agile methodiek.
De student creëert databankobjecten (tabellen, indexen, views, stored procedures, triggers etc.).
De student implementeert databankobjecten en bijbehorende integriteitsregels in een databank.
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van complexe SQL-instructies.
De student maakt een relationele/NoSQL-databank vertrekkend van een conceptueel model.
De student implementeert een datamodel.
De student maakt HTML UI's op basis van wireframes/mock-ups.
De student implementeert SQL-queries op basis van functionele vereisten.
De student ontwikkelt een Single-Page-webapplicatie.
De student haalt gegevens op uit een databank aan de hand van SQL-instructies.
De student voert gegevens in een databank in, bewerkt ze en verwijdert ze aan de hand van SQLinstructies.
De student maakt een NoSQL-databank vertrekkend van een conceptueel model.
04: De gegradueerde neemt verantwoordelijkheid voor de eigen digitale werkomgeving en draagt bij tot de gedeelde digitale infrastructuur nodig voor het ontwikkelen, testen en in productie brengen van projecten.
De student installeert de nodige software en frameworks.
De student werkt met GIT.
De student gebruikt de basisprincipes van versiebeheer
De student kent de basisprincipes van versiebeheer
De student kent de geavanceerde principes van versiebeheer
05: De gegradueerde programmeert volgens de standaarden en afspraken binnen de organisatie.
De student ontwikkelt volgens de coding conventions voor webapplicaties.
07: De gegradueerde gaat volgens testscenario’s de werking en functionaliteit van de gerealiseerde code na en verbetert deze op basis van gerapporteerde bugs en issues.
De student test de front-end en de back-end van een webapplicatie.
De student kan een web applicatie testen, debuggen en performance problemen oplossen
08: De gegradueerde voert, op basis van feedback, onderhoud en aanpassingen uit op de webapplicatie.
De student verbetert de front-end en de back-end van een webapplicatie.
10: De gegradueerde deelt en vraagt kennis, ervaringen en tips om het werk van teamleden en zichzelf te verbeteren.
De student beschrijft het nut en belang van databanken voor een organisatie.

Leerinhoud

Basis van de soorten en werking van databanken:

  • Wat is een databank
  • Soorten databanken
  • Hoe werkt een databank

Basisimplementatie van relationele databanken m.b.v. SQL:

  • DDL
  • DML
  • SELECT
  • JOIN

Geavanceerde implementatie van een relationele databank m.b.v. SQL:

  • LEFT JOIN, RIGHT JOIN en combinaties
  • Indexen
  • Views
  • Stored Programs, -Procedures en -Functions
  • Triggers
  • Error Handling
  • Access Control o.b.v. gebruikers en rollen
  • Transacties en rollbacks

Basisimplementatie van een niet-relationele databank m.b.v. MongoDB:

  • Wat is niet-relationele databank
  • Waarvoor gebruik je een niet-relationele databank
  • Records en Collections
  • Schaalbaarheid (Scharding)

Basis van het werken met versiebeheer:

  • Wat is Git (.git en .gitignore)
  • Basiscommando's van Git (commit, push)

Uitgebreide kennis van JS/TS-frameworks:

  • Gebruik maken van Node.js
  • Een webserver opzetten in Express.js
  • Gebruik maken van een template engine (e.js) in Express.js

Uitgebreide kennis van dataopslag en -beheer in JS/TS:

  • Geavanceerde web-API's gebruiken
  • Zelf een MongoDB opzetten
  • Een MongoDB koppelen aan een eigen webapplicatie

Basis van deployment bij webapplicaties:

  • DNS configureren
  • Reverse proxy
  • Port forwarding
  • Linux filebeheer (maken, manipuleren, permissies, ownership etc.)
  • Docker en Docker Compose

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Laptop:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Afstandstraject
Individuele begeleiding (afstandstraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)6,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (afstandstraject)1,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)371,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00De student werkt tijdens de lesweken zelfstandig een eigen opdracht uit. Deze opdracht wordt tijdens het examenmoment uitgebreid overlopen en aan de hand van een mondelinge bevraging wordt de kennis van de eigen applicatie getoetst.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00De student werkt een eigen opdracht uit. Deze opdracht wordt tijdens het examenmoment uitgebreid overlopen en aan de hand van een mondelinge bevraging wordt de kennis van de eigen applicatie getoetst.

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE
Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze evaluatieactiviteit inhalen op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :

  • Je jouw afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de (deel)evaluatie.

  • Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

  • Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze (deel)evaluatie kan ingehaald worden. Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je de (deel)evaluatie niet meer inhalen. Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.

Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.