Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Groepsdynamica
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Groepsdynamica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Clauw Jo
Andere co-titularis(sen): Janssen Katrien, Van Houtven Sarina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Groepsdynamica behandelt theorie rond teamwork, groepsrollen van Belbin en besluitvorming.
Het olod Groepsdynamica bereidt voor op het werken in teamverband.
OLR-Leerdoelen (lijst)
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student beschrijft groepsdynamische processen zoals groepscultuur, groepscohesie en sociale invloed. |
De student herkent de fasen van groepsontwikkeling in een gegeven of eigen casus. |
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit. |
De student maakt een onderscheid tussen taakgericht en procesgericht werken in groepen. |
De student herkent verschillende leiderschapsvormen. |
De student verantwoordt welke leiderschapsstijl past bij een gegeven of eigen casus. |
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student bespreekt verschillende soorten rolgedrag binnen een groep. |
De student herkent de verschillende rollen in een groep |
De student benoemt de verschillende aspecten van professionele communicatie in en met groepen. |
De student past zijn inzichten mbt professionele communicatie in en met groepen toe op concrete situaties. |
De student herkent disfunctioneel gedrag in een groep. |
De student reflecteert over het eigen functioneren als begeleider in en van een groep. |
De student herkent de verschillende aspecten van professionele communicatie in en met groepen. |
Leerinhoud
- Het belang van interactie
- Communicatie in groepen
- Het onderscheid tussen groepstaak en groepsproces
- Groepscohesie
- Groepsontwikkeling
- Groepsnormen
- Rolgedrag in groepen
- Vormen van leiderschap
- Reflecteren over het eigen functioneren
2.12.0.0
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Tijdens de lessenreeks worden PPTs en hand-outs ter beschikking gesteld op Digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.
- Ten zeerste aanbevolen:Remmerswaal, J.L.M., & Tils, J. (2018). Handboek groepsdynamica. Boom Lemma.
2.12.0.0
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |