Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
7 studiepunten
Titularis: Clauw Jo
Andere co-titularis(sen): Alci Arzu, Geerts Simon, Goethals Sanny, Herweyers Joris, Janssen Katrien, Kok Nathan, Marynissen Tinne, Polak Robin, Possemiers Sanne, Van Houtven Sarina, Wieërs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 196,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Praktijkverkenning behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het olod Praktijkverkenning bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.
Praktijkverkenning kan, mits toelating van de toelatingscommissie, ook opgenomen worden in het eerste semester.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student zet plannen om in acties (en voert deze uit) tijdens de supervisie. |
De student is empathisch in zijn communicatie tijdens de supervisie |
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student legt vlot contacten op de werkplek. |
De student neemt deel aan vergaderingen. |
De student benoemt zijn/haar kwaliteiten tijdens de supervisie |
De student vraagt feedback tijdens de supervisie |
De student luistert open en actief op de werkplek. |
De student legt vlot contacten tijdens de supervisie. |
De student luistert open en actief tijdens de supervisie. |
09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student beschrijft in eigen woorden de visie, de missie, de werking en de doelstellingen van de organisatie. |
De student benoemt de verschillende functies van de organisatie. |
De student beschrijft de rol en de taak van de maatschappelijk/sociaal-cultureel werker in de praktijkorganisatie. |
De student vraagt feedback op de werkplek |
De student is empathisch in zijn communicatie op de werkplek |
De student plaatst de leerwerkplek binnen de sociaal-culturele sector/het maatschappelijke werkveld |
De student schetst de structuur en het organigram van de praktijkorganisatie. |
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student formuleert leerdoelen voor het volgende werkplekleren. |
De student concludeert op basis van opgedane ervaring en door reflectie of de beroepspraktijk(organisatie) aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en interesses. |
De student stelt zichzelf bespreekbaar op tijdens supervisiemomenten. |
De student formuleert relevante tips aangaande leervragen van medestudenten. |
De student neemt een open houding aan tijdens functionerings- en evaluatiegesprekken op de werkplek. |
De student zet plannen om in acties (en voert deze uit) op de werkplek. |
De student schetst de structuur en het organigram van de praktijkorganisatie. |
De student handelt met de nodige discretie indien de situatie dit vereist tijdens de supervisie. |
De student luistert open en actief tijdens de supervisie. |
De student legt vlot contacten tijdens de supervisie. |
De student toont engagement op de werkplek |
De student aanvaardt positieve en negatieve feedback tijdens de supervisie |
De student neemt een open houding aan tijdens functionerings- en evaluatiegesprekken tijdens de supervisie. |
De student zet plannen om in acties (en voert deze uit) tijdens de supervisie. |
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student heeft een positieve uitstraling naar cliënten, collega's en andere beroepskrachten. |
De student handelt met de nodige discretie indien de situatie op de werkplek dit vereist. |
De student aanvaardt positieve en negatieve feedback op de werkplek |
De student benoemt zijn/haar kwaliteiten op de werkplek |
De student toont engagement tijdens de supervisie |
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student houdt zich aan afspraken tijdens de supervisie |
De student handelt met de nodige discretie indien de situatie dit vereist tijdens de supervisie. |
De student handelt met de nodige discretie indien de situatie op de werkplek dit vereist. |
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student luistert open en actief op de werkplek. |
De student houdt zich aan afspraken op de werkplek |
De student neemt deel aan vergaderingen. |
Leerinhoud
praktijkverkenning in het werkveld (120 uren):
• ontwikkelen van een professionele basishouding
• uitgaan van het profiel van de maatschappelijk werker
• observeren en proeven van de beroepspraktijk vanuit een goede basishouding
• persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren voor de leerwerkplek van Beroepspraktijk A
• verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Info- en opdrachtenbundel Praktijkverkenning
- Infogids Praktijkverkenning
- Reglement werkplekleren GSCW
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap Werkplekleren GSW)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
Regels rond afwezigheden zijn opgenomen in het reglement werkplekleren (Digitap Werkplekleren GSW).