Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Organisatieleer31596/3063/2324/1/43
Studiegids

Organisatieleer

31596/3063/2324/1/43
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Organisatieleer 
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Organisatieleer 
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Verschaeren Edward
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

In het OLOD organisatieleer kijken we vanuit sociaal standpunt naar organisaties. Wat betekent doelen stellen, organiseren en realiseren? Waarom zijn strategie, structuur, cultuur, personeel, managementstijl en systeem belangrijke begrippen bij het organisatieproces?   

Het OLOD Organisatieleer bereidt voor op bewust werken in de sociale sector.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

09: ontwikkelingen: Volgt maatschappelijke ontwikkelingen, schat de gevolgen in voor de doelgroep en onderneemt gericht actie in dialoog met de eigen organisatie.
De student vergelijkt de missie, de visie en de doelen van socio-culturele organisaties
De student bespreekt de belangrijkste hedendaagse theorieën over organisatiecultuur.
De student bespreekt de belangrijkste hedendaagse organisatietendensen
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert over de betekenis van het begrip flexibiliteit in het werkveld
De student bespreekt de belangrijkste hedendaagse organisatietendensen
De student bespreekt de belangrijkste hedendaagse organisatievormen.
De student detecteert maatschappelijke ontwikkelingen in functie van zijn stage.
De student bespreekt de belangrijkste hedendaagse managementstijlen.
De student reflecteert vanuit sociaal perspectief over de oorzaken van fenomenen zoals burn-out in organisaties
De student vergelijkt de missie, de visie en de doelen van socio-culturele organisaties

Leerinhoud

  • In het OLOD Organisatieleer komen deze thema’s aan bod: de drie centrale organisatieprocessen, nl.  doelen stellen, organiseren en realiseren; de noodzaak van strategie, structuur, cultuur, personeelsbeleid, leiderschap en systemen bij het organisatieproces; situationeel organiseren; de evolutie van bureaucratie naar wendbare organisaties; teams in organisaties; werkbaar werk en burn-out.  

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00