Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Beroepspraktijk A (13 ECTS)
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Beroepspraktijk A (13 ECTS)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
13 studiepunten
Titularis: Possemiers Sanne
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, De Leenheer Natalie, Geerts Simon, Herweyers Joris, Kok Nathan, Polak Robin, Wieërs Lena, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 417,50 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Beroepspraktijk behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.
Onderwijsorganisatie (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student handelt rekening houdend met de leefwereld van de doelgroepen. |
De student heeft een activerende en motiverende houding ten aanzien van de doelgroep |
De student werkt zich actief in in specifieke en nieuwe methodieken en procedures op de werkplek |
08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student ondersteunt de ontwikkeling en uitwerking van activiteiten |
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student past de waarden en normen van het beroep toe in een gesuperviseerde context |
De student neemt een voorbeeldfunctie op. |
De student neemt een verantwoordelijke houding aan. |
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student handelt empathisch in contact met de doelgroep |
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student ondersteunt veranderingsprocessen bij de doelgroep |
De student herkent de noden van de doelgroep |
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student durft zijn functioneren bespreekbaar te maken. |
De student reflecteert over het eigen handelen. |
De student vraagt en ontvangt feedback op gepaste wijze op de werkplek |
De student houdt zich aan gemaakte afspraken |
De student hanteert een efficiënte werkplanning, rekening houdend met prioriteiten |
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student werkt constructief samen met teamleden en/of vrijwilligers |
De student werkt constructief samen met andere organisaties |
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student past het beroepsethisch kader toe in een gesuperviseerde context |
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student communiceert mondeling op een doelgerichte manier met de doelgroep |
De student stemt zijn schriftelijke communicatie af op de ontvanger. |
De student kiest de juiste communicatie- en interactievormen. |
De student maakt verslag van een vergadering. |
Leerinhoud
In dit opleidingsonderdeel vindt het werkplekleren plaats. Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het sociaal-cultureel werkveld. Het profiel van de sociaal-cultureel werker is het uitgangspunt. De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie. De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces. De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken, en samen met studenten tijdens groepsgesprekken.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Info- en opdrachtenbundel Beroepspraktijk A
- Infogids Beroepspraktijk A
- Reglement werkplekleren GSCW
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap Werkplekleren GSW)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
Regels rond afwezigheden zijn opgenomen in het reglement werkplekleren (Digitap Werkplekleren GSW).