Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Beroepspraktijk B (16ECTS)
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Beroepspraktijk B (16ECTS)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
16 studiepunten
Titularis: Possemiers Sanne
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, De Leenheer Natalie, Geerts Simon, Kok Nathan, Polak Robin, Wieƫrs Lena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 447,50 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Beroepspraktijk behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Beroepspraktijk bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.
Onderwijsorganisatie (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
06: acties: Selecteert samen met het team, de doelgroep en andere actoren de juiste kanalen om acties te realiseren in functie van de (beleids)doelstellingen van de organisatie en de behoeften van de doelgroep.
De student past de bestaande methodieken, regels en procedures op de werkplek toe |
De student activeert en motiveert de doelgroep |
08: activiteiten: In samenwerking met het team, de doelgroep en andere actoren ontwikkelt de gegradueerde gemeenschapsvormende, culturele, educatieve en/of maatschappelijk activerende activiteiten en/of projecten, voert deze uit en evalueert ze.
De student werkt op zelfstandige basis activiteiten uit |
12: netwerken: Bouwt een netwerk op en onderhoudt dit in functie van het bijdragen tot de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
De student werkt netwerkgericht |
01: grondhouding: Bevordert sociale cohesie, empowerment en emancipatie uitgaande van de mensenrechten en principes van sociale rechtvaardigheid en met respect voor diversiteit.
De student handelt vanuit de waarden en normen van het beroep |
De student toont burgerschapszin |
De student neemt verantwoordelijkheden op |
03: contact: Legt professioneel, respectvol en empathisch contact met de doelgroep en andere relevante actoren.
De student handelt empathisch met alle betrokken actoren |
05: mogelijkheden: (h)Erkent en analyseert de mogelijkheden van individuen en groepen in hun context.
De student stemt diens begeleidersstijl af op de noden van de doelgroep |
De student handelt veranderingsgericht ten aanzien van de doelgroep |
07: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen individuen, groepen en in de samenleving. De gegradueerde motiveert en ondersteunt vrijwilligers.
De student begeleidt interactieprocessen tussen individuen en groepen |
11: deskundigheidsontwikkeling: Plant en organiseert de eigen activiteiten en handelt professioneel op basis van (zelf)reflectie en deskundigheidsontwikkeling.
De student reflecteert kritisch over de werking van de werkplek |
De student bewaakt diens grenzen |
De student formuleert leerdoelen op basis van reflectie en feedback |
De student geeft feedback op gepaste wijze op de werkplek |
De student maakt een effectieve planning op lange termijn op |
13: teamwork: Handelt volgens kwaliteitsprincipes en werkt actief en constructief samen met teamleden, vrijwilligers, andere organisaties en disciplines.
De student treedt actief en zelfstandig op tijdens formele en informele overlegmomenten |
02: beroepsethisch: Handelt bewust volgens beroepsethische principes.
De student handelt vanuit het beroepsethisch kader |
04: communicatie: Communiceert doelgroepgericht, zowel schriftelijk als mondeling in begrijpelijke en correcte taal, hanteert daarvoor adequaat diverse communicatie- en interactievormen en maakt daarbij creatief en flexibel gebruik van diverse middelen/media.
De student communiceert mondeling op een doelgerichte manier met alle betrokken actoren |
De student implementeert de administratieve afspraken eigen aan diens functie |
De student communiceert schriftelijk op een doelgerichte manier met de doelgroep en diens context |
Leerinhoud
In dit opleidingsonderdeel vindt het werkplekleren plaats.
Het accent ligt op het professioneel functioneren binnen het maatschappelijk werkveld.
Het eindpunt is functioneren als volwaardig gegradueerde in het maatschappelijk werk
De student neemt actief deel aan de werking van de praktijkorganisatie en functioneert tegen het einde van de periode zelfstandig binnen het team.
De student is verantwoordelijk voor het eigen leerproces.
De student reflecteert kritisch tijdens individuele gesprekken en samen met medestudenten tijdens groepsgesprekken.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Info- en opdrachtenbundel Beroepspraktijk B
- Infogids Beroepspraktijk B
- Reglement werkplekleren GSCW
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap Werkplekleren GSW)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Regels rond afwezigheden zijn opgenomen in het reglement werkplekleren (Digitap Werkplekleren GSW).