Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Maere Mick, Jansen Sandra, Serneels Elke, Van Meir Dominique, Willems Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 40,00
Korte omschrijving
Het vak Werkplekleren 1 vormt een eerste kennismaking met het bedrijfsleven en wordt georganiseerd op de campus. Er wordt gewerkt in de klasgroep, strikte aanwezigheid en actieve deelname in elke les zijn noodzakelijk.
Werkplekleren 1 vormt een natuurlijke schakel met de theoretische vakken (bedrijfsprocessen, logistiek basis).
De student start het traject op met het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (waar sta ik, waar wil ik naartoe?). Via verschillende groepsoefeningen en rollenspelen worden eenvoudige logistieke processen ingeoefend: een levertijd afspreken met de klant, een klacht beantwoorden, het gesprek met je leidinggevende aangaan.
Verschillende logistieke functies worden voorgesteld; aankoper, magazijnbeheerder, transportplanner, klantendienst, facturatie, douane-afhandeling. Deze introductie kan aangevuld worden met bedrijfspresentaties en bezoeken aan de werkplek. De bedrijfspresentaties en bedrijfsbezoeken zijn een veprlicht deel van het curriculum, de student levert telkens voor het bezoek/presentatie een voorbereiding en nadien een evaluatieopdracht in. Daarnaast wordt ook de actualiteit in de logistiek en supply chain bekeken en opgevolgd aan de hand van de vakpers.
Als laatste fase van dit proces dient de student onder begeleiding van de lectoren zijn curriculum vitae en begeleidende motivatie op te stellen. Deze stap loopt parallel met het vak Communicatievaardigheden 1. Een reeks testinterviews wordt ingepland met de lectoren, zodanig dat de student klaar is om zich een eerste keer formeel te presenteren aan de bedrijven. Door een Meet&Greet event aan het einde van het semester toont de student dat hij klaar is om de eerste stap naar het bedrijf te zetten.
De selectie van een gepaste leerwerkplek, het kiezen van een sector/bedrijf dat beantwoordt aan de interesse van de student, en de voorbereiding van het selectie-interview worden breed ondersteund door de lectoren. De eindverantwoordelijkheid om de werkplek te zoeken ligt echter ondubbelzinnig bij de student zelf (de werkplek wordt niet ""aangeboden"").
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Theoretische logistieke kennis: past algemene theoretische logistieke kennis toe in de domeinen transport en magazijnbeheer en schat de invloed in van andere processen en schakels van de logistieke keten op de logistieke processen waarbij de gegradueerde zelf betrokken is.
Je gebruikt tekstverwerkingssoftware en opmaakfuncties om teksten en brieven op te maken
|
02: Logistieke processen, implementatie van verbeteringen: analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken en doet verbetervoorstellen. De gegradueerde werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je raadpleegt de interne en externe informatiebronnen om de opdracht te plannen en te organiseren
|
03: Communiceren: communiceert effectief en zakelijk over de logistieke processen waarbij hij betrokken is zowel intern als extern in de gangbare bedrijfstaal.
Je beantwoordt standaard e-mails in het Nederlands
|
Je communiceert op gepaste wijze met de onderaannemers, chauffeurs en opdrachtgever
|
Je vertoont een professionele houding tijdens de zakelijke communicatie
|
Je voert een standaard zakelijk telefoongesprek in het Nederlands
|
04: Teamwork, rapporteren: werkt constructief en flexibel in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf
Je functioneert op een gepaste assertieve manier in teamverband |
05: Eigen ontwikkeling sturen, professioneel handelen: stuurt zijn eigen ontwikkeling en handelt professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord.
Je consulteert de geschikte bronnen i.v.m. de immer evoluerende wetgeving
|
Je handelt volgens alle afspraken en regels omtrent veiligheid en hygiëne |
Je bent op tijd, geeft je taken op tijd af, stelt je beleefd voor en past je kledij aan aan de werkomgeving
|
Leerinhoud
Volgende onderwerpen worden in het vak Werkplekleren 1 klassikaal behandeld, de student wordt dan ook verwacht om steeds tijdens de les aanwezig te zijn en actief deel te nemen aan deze werkcolleges:
Opmaken van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan;
Kennismaken met de bedrijfscultuur en verschillende culturen leren onderscheiden;
Bedrijfsverwachtingen rond gedisciplineerd werken begrijpen en toepassen;
Getuigenissen bijwonen van bedrijfsverantwoordelijken in de klas;de werkplek of tijdens bedrijfsbezoeken;
Inoefenen van standaard bedrijfsprocessen;
Standaard zakelijke communicatie voeren in het Nederlands;
Opmaken van een attractief, hedendaags CV;
Gebruik maken van sociale media in het sollicitatieproces;
Deelname aan de 'Meet&Greet' Transport & Logistiek
De student levert over alle werkcolleges verwerkingsoefeningen en wekelijkse opdrachten in. Op de aanwezigheid en het inleveren van werkopdrachten is het AP-OER (Onderwijs- en Examenreglement) van toepassing.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Powerpoints op digitapVerplicht Praktische oefeningenVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
De studenten wordt informatie aangeboden op de elektronische leeromgeving, dit betreft:
- Praktische info omtrent bedrijfsbezoeken, sprekers, 'Meet-en-Greet' bedrijven, ...;
- Werkopdrachten;
- Eventuele achtergrond informatie over de bedrijven.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 100,00 | Permanente evaluatie van de dagelijkse werkopdrachten door de lector - 100% |