Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 230879/3065/2324/1/95
Studiegids

Werkplekleren 2

30879/3065/2324/1/95
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bekaert Bernard, De Maere Mick, Madah Ibrahim, Peeters Frank, Popelier Dimitri, Schwagten Marina, Serneels Elke, Willems Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 1 OF simultaan te volgen met Werkplekleren 1.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 312,00 uren

Korte omschrijving

Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 1 en van het sollicitatieproces is de student klaar om nu voor het eerst fysiek op het bedrijf mee te werken.

Onder het vak Werkplekleren 2 zal de student gedurende 12 weken 2 dagen per week op het bedrijf meewerken. Gespreid over 24 werkdagen zal de student dus een eerste gelegenheid hebben om de theoretische kennis te toetsen aan de logistieke praktijk. Behalve de 24 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.

De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).

Werkplekleren 2 loopt parallel met de theoretische vakken Douane Inleiding, Logistiek Uitdieping en Professionele Vaardigheden 2. Het vormt dan ook een eerste toepassing van de theorie op het bedrijf. De taak van de student op het bedrijf zal bestaan uit de eerste kijkstappen, het verwerken van documenten, deelnemen aan dagelijks werkoverleg (initieel nog als toeschouwer), en het leren functioneren in een team.

Aangezien Werkplekleren 2 in het eerste academiejaar georganiseerd wordt, heeft de student op dit moment nog geen keuze gemaakt voor een afstudeerrichting In die zin wordt de bedrijfskeuze generiek beschouwd: de student kan Werkplekleren 2 bij een douaneagentschap, een rederij, transportbedrijf, of logistieke operator uitvoeren, zonder dat hij voor de specifieke afstudeerrichting heeft gekozen. Dat impliceert mogelijk dat de student na het afronden van Werkplekleren 2 beslist om zijn volgende stage verder te zetten in een bedrijf dat beter aansluit bij de afstudeerrichting die hij dan gekozen heeft. In dat geval moet de student er rekening mee houden dat hij in juni/juli een nieuw sollicitatieproces dient op te starten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Theoretische logistieke kennis: past algemene theoretische logistieke kennis toe in de domeinen transport en magazijnbeheer en schat de invloed in van andere processen en schakels van de logistieke keten op de logistieke processen waarbij de gegradueerde zelf betrokken is.
De student analyseert eenvoudige rekenkundige problemen en werkt een efficiënte oplossing uit
De student gebruikt Excel voor logistiek
De student maakt berekeningen i.v.m. gewicht en volume in functie van transport
02: Logistieke processen, implementatie van verbeteringen: analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken en doet verbetervoorstellen. De gegradueerde werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
De student controleert alle ingevulde documenten en aangiften met betrekking tot douaneverrichtingen
De student controleert de correctheid van de door de opdrachtgever/klant aangeleverde documentatie en (factuur)gegevens
De student controleert de opgemaakte douanedocumenten met de reële goederenstroom (bv. a.d.h.v. de vrachtbrief)
De student controleert of afspraken met dienstverleners/klanten werden nagekomen
De student controleert of de chauffeur en de vrachtwagen/trailer voorzien zijn van de nodige attesten en voldoen aan de op het transport toepasselijke wet- en regelgeving
De student controleert of de documenten die noodzakelijk zijn voor de opdracht aanwezig zijn en geen fouten bevatten
De student controleert op basis van de door de klant verstrekte gegevens, de douanecode en -tarieven
De student past de planning aan bij wijzigende omstandigheden, rekening houdend met de afgesproken prioriteiten
De student verzamelt de nodige informatie over de klant en de goederen
De student volgt de activiteiten van het personeel op en kijkt na
De student volgt de incidenten per chauffeur op
03: Communiceren: communiceert effectief en zakelijk over de logistieke processen waarbij hij betrokken is zowel intern als extern in de gangbare bedrijfstaal.
De student beantwoordt standaard e-mails in het Engels/Frans
De student communiceert met de financiële dienst indien afspraken met dienstverleners/klanten niet werden nagekomen
De student contacteert de douanediensten bij onvolledige gegevens, twijfel- of probleemgevallen
De student contacteert indien nodig de hulpdiensten
De student gebruikt het juiste vakjargon in het Nederlands
De student leest Franstalige/Engelstalige instructies en procedures en gebruikt hulpmiddelen indien nodig
De student voert een standaard zakelijk telefoongesprek in het Engels/Frans
De student wisselt informatie uit met interne diensten, douanediensten/autoriteiten
04: Teamwork, rapporteren: werkt constructief en flexibel in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf
De student brengt verslag uit van de eigen werkzaamheden volgens de afspraken op de werkplek
De student neemt actief deel aan een vergadering
De student signaleert en rapporteert onregelmatigheden bij het registreren van de opdracht, het opmaken van de douaneaangifte etc.
De student neemt op gepaste wijze initiatief in een team
05: Eigen ontwikkeling sturen, professioneel handelen: stuurt zijn eigen ontwikkeling en handelt professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord.
De student past de veiligheidsvoorschriften in verband met de verschillende goederen toe in functie van transport en opslag
De student volgt de actualiteit i.v.m. logistiek specifiek voor de werkplek op

Leerinhoud

Tijdens Werkplekleren 1 heeft de student een basis en achtergrondinformatie opgelopen over de verschillende bedrijfsculturen, gewenst gedrag en samenwerking. Dit gebeurde op de campus aan de hand van werkcolleges, oefeningen en rollenspelen. Nu komt de student voor het eerst in contact met het bedrijf. De student voert administratieve en/of operationele taken uit en leert op deze manier de bedrijfsprocessen kennen. (Er hoeft nog geen focus te liggen op een afstudeerrichting: douanedeclaratie, (weg)vervoer of magazijnbeheer).

Het takenpakket van de student bestaat nu uit:
- Pro-actief afstemmen van de stagedoelstellingen met de mentor en AP-stagecoach.
- Deelnemen en opvolgen aan de training die door het bedrijf georganiseerd wordt, hetzij in de vorm van individuele coaching door de stagementormentor (op het bedrijf), hetzij door groepssessies.
- Kort wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).
- Eigen leerverslagen van nieuwe processen, systemen of documenten die de student tijdens het Werkplekleren op het bedrijf leert kennen.

Behalve de 2 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.

Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de coach besproken.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Een werkplekfiche is voorzien. Deze geeft aan welke leerinhouden tijdens de lessen op de hogeschool reeds aan bod kwamen. Deze fiche vraagt eveneens bepaalde topics te behandelen en en te beoordelen.

Deze fiches worden opgesteld samen met de lectoren die de theoretische olods geven.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage192,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren op het bedrijf gedurende 12 weken, 2 werkdagen per week - uiterste startdatum voor WPL2 is de tweede week van het tweede semester.
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding stageplaats, invullen progressie tracker, evaluatiegesprekken mentor en begeleider, zelfevaluatie en terugkommomenten.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00