Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 3: douanedeclaratie32277/3065/2324/1/00
Studiegids

Werkplekleren 3: douanedeclaratie

32277/3065/2324/1/00
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • douanedeclaratie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Peeters Frank, Peeters Joeri
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 468,00 uren

Korte omschrijving

Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 2 en na het bepalen van zijn afstudeerrichting, kan de student zijn traject verderzetten in Werkplekleren 3.

Onder het vak Werkplekleren 3 Douanedeclaratie zal de student gedurende 12 weken 3 dagen per week op het bedrijf (douanekantoor, expeditiebedrijf, douane-afdeling in een transportbedrijf) meewerken. Gespreid over 36 werkdagen zal de student zijn theoretische kennis gericht toepassen op de dagdagelijkse praktijk als douane-declarant. Behalve de 36 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.

De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).

Werkplekleren 3 loopt parallel met de theoretische vakken Bedrijfsprocessen en Professionele Vaardigheden 3. Het vormt dan ook een diepere toepassing van de theorie op het bedrijf. De student zal nu zijn rol op het bedrijf uitbreiden van ondersteunend medewerker tot actief deelnemend personeelslid. Hij zal de hem toegewezen taken autonoom leren uitvoeren. Hij zal een professionele werkrelatie opbouwen met de mentor/leidinggevende en zijn teamgenoten.

 

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: Communiceren: communiceert effectief en zakelijk over de logistieke processen waarbij hij betrokken is zowel intern als extern in de gangbare bedrijfstaal.
De student informeert en adviseert klanten/overheidsinstanties over de formaliteiten met betrekking tot het (internationale) goederenverkeer (wettelijke bepalingen inzake douane, accijnzen, BTW, invoerrechten, belastingen, waarborgen, ...)
05: Eigen ontwikkeling sturen, professioneel handelen: stuurt zijn eigen ontwikkeling en handelt professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord.
De student handelt in functie van de toekomstige ontwikkelingen in douane
De student handelt in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, geldende regel- en wetgeving en technische mogelijkheden
De student volgt de veranderingen in wetgeving en regelgeving op
06DD: Internationale handelstransacties en Handels- en douanebeleid Europese Unie: informeert en adviseert over internationale handelstransacties en wikkelt deze af op basis van inzicht in internationale handelstechnieken en conform de toepasselijke regelgeving, heeft basisinzicht in het handels- en douanebeleid van de Europese Unie en volgt recente ontwikkelingen op.
De student volgt de recente ontwikkelingen op
De student lost problemen op bij het registreren van de opdracht, het opmaken van de douaneaangifte,...
07DD: Warenkennis, goederennomenclaturen, douanetarief, databanken en informatiebronnen: deelt goederen in op basis van warenkennis, kennis van de goederennomenclaturen en kennis van het douanetarief om de correcte douaneformaliteiten te kunnen toepassen. De gegradueerde consulteert hiervoor de relevante databanken en informatiebronnen.
De student gebruikt professionele software voor douane
De student raadpleegt gespecialiseerde documentatie (officieel aangifteformulier voor de douane, wisselkoers,...)
De student verzamelt gegevens, onder opvolging van een leidinggevende
De student wint informatie in over inklaringen en problemen omtrent inklaringen
08DD: Douaneaangiften: bereidt douaneaangiften voor, verzamelt de vereiste documenten, dient de aangiften in, verwerkt ze en volgt ze op.
De student bereidt douaneaangiften voor, verzamelt de vereiste documenten, dient de aangiften in, verwerkt ze en volgt ze op
De student handelt, in samenwerking met collega's/leidinggevende, geschillendossiers af
De student verleent assistentie bij de aanvraag van diverse documenten van (inter)nationale handel in het kader van aangifte, keuring,... van goederen
De student waarborgt de correcte toepassing van de douaneprocedures
De student werkt met systemen van geautomatiseerde aangifte

Leerinhoud

De student zet het werkplekleren verder in het bedrijf, vanaf nu gefocust op de afstudeerrichting: douanedeclaratie.

Meer aandacht wordt besteed aan zelfstandig en autonoom werken, aan het toepassen van de verworven kennis in de theorievakken Douane Inleiding en Bedrijfsprocessen Douane. De student wordt ook gevraagd om zich in het bedrijf als teamspeler, als deel van het operationele team, op te stellen, en om wekelijks te rapporteren over de werkplekactiviteiten, de leerdoelen, problemen en opportuniteiten.

De student krijgt gedurende WPL 3 naast routinetaken die werden ingeoefend in WPL2 een aantal complexere opdrachten, zoals bijvoorbeeld:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Actieve deelname aan werkoverleg, zowel intern als met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
• Bedrijfsinterne procedures opvolgen en naleven.

Volgende items kunnen aan bod komen:

- Eenvoudige goederencode en douanetarieven opzoeken en controleren;
- Douanewaarde, statistische waarde en maatstaf van heffing voor btw berekenen;
- Basisvakken van een enig document invullen;
- Kennis van basistermen zoals in het vrije verkeer brengen, AEO, douanevervoer, enz.

De student levert een kort wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).

Behalve de 3 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.

Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de coach besproken.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage288,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren gedurende 12 weken, 3 werkdagen per week
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding stageplaats (eventueel sollicitatiegesprekken, CV,...) dagelijks invullen progressietracker, evaluatiemomenten met mentor en begeleider, zelfevaluatie, terugkomdagen,...

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00