Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bekaert Bernard, Du Bosch Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 624,00 uren
Korte omschrijving
De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).
Aangezien de student tijdens Werkplekleren 4 min of meer beschouwd wordt als een volwaardige collega, loopt dit vak enkel parallel met Intervisie. Werkplekleren 4 en Intervisie zijn dus strikt met elkaar verbonden.
Werkplekleren 4 vormt dan ook de laatste praktische toepassing van het curriculum. De student zal nu zijn rol op het bedrijf verder uitbouwen tot een volwaardige medewerker. De zuiver technische processen worden verondersteld van gekend te zijn, en de student kan deze volledig autonoom uitvoeren. De focus zal nu komen te liggen op het verdiepen van proceskennis, zoeken naar verbeteringsmogelijkheden en deze ook helpen implementeren. In vraag stellen van hick-ups in het bedrijfsproces en ze helpen verbeteren. In het werkoverleg is de student nu een volwaardige partner, hij zoekt actief naar oplossingen voor problemen, discussieert deze met zijn collega's, leidinggevenden en collega's uit andere afdelingen. Hij beheert de eigen werkplanning, en stemt proactief zijn prioriteiten af met die van het team.
OLR-Leerdoelen (lijst)
01: Theoretische logistieke kennis: past algemene theoretische logistieke kennis toe in de domeinen transport en magazijnbeheer en schat de invloed in van andere processen en schakels van de logistieke keten op de logistieke processen waarbij de gegradueerde zelf betrokken is.
Je past algemene theoretische kennis toe en schat de invloed in van andere processen en schakels van de logistieke processen waarbij je betrokken bent. |
02: Logistieke processen, implementatie van verbeteringen: analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken en doet verbetervoorstellen. De gegradueerde werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken en doet verbetervoorstellen
|
Je werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
|
03: Communiceren: communiceert effectief en zakelijk over de logistieke processen waarbij hij betrokken is zowel intern als extern in de gangbare bedrijfstaal.
Je communiceert effectief en zakelijk in Frans/Engels over de interne en externe logistieke processen waar je bij betrokken bent.
|
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
|
04: Teamwork, rapporteren: werkt constructief en flexibel in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf
Je rapporteert over de resultaten van zijn werkzaamheden in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf
|
Je werkt constructief en flexibel, stuurt andere teamleden operationeel aan
|
Je stimuleert samenwerking en uitwisseling over de verschillen heen |
05: Eigen ontwikkeling sturen, professioneel handelen: stuurt zijn eigen ontwikkeling en handelt professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord.
Je reflecteert over zijn eigen ontwikkeling en zijn professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen
|
06WV: Operationele logistieke transportprocessen en -middelen: beheert operationele logistieke transportprocessen en –middelen, rekening houdend met kosten en overeengekomen service level met de klant, in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, KPI’s en geldende wet- en regelgeving en technische mogelijkheden.
Je regelt het transport van offerte tot factuur onder leiding van een leidinggevende
|
Je verdeelt de opdrachten over de beschikbare vrachtwagens (heen- en terugvracht)
|
Je volgt de uitvoering van het transport op, controleert, identificeert gebreken en stuurt bij
|
07WV: Planning: voert de planning uit van het wegvervoer.
Je groepeert indien mogelijk verschillende zendingen voor één klant of regio
|
Je maakt een optimale planning met behulp van routeplanningsystemen
|
Je maakt gebruik van het multimodale transportaanbod om het transport te plannen met het oog op kostenbeheersing en de vooropgestelde klanten doelstellingen
|
Je zorgt ervoor dat de chauffeur zo weinig mogelijk lege kilometers rijdt
|
09WV: Operationele afhandeling belading: werkt mee aan de operationele afhandeling van de belading in het wegvervoer, rekening houdend met de technische en veiligheidsaspecten.
Je stelt laad- en leveringsschema's op in functie van de afgesproken prioriteiten
|
Leerinhoud
Als regel zet de student zijn traject Werkplekleren 4 verder bij hetzelfde bedrijf waar hij Werkplekleren 3 heeft afgerond.
Opdrachten uit WPL3 worden nu min of meer als automatisme beschouwd:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Traceren van verloren of verlate zendingen.
• Opsporen van probleemgevallen (facturatiefouten, late leveringen, verloren zendingen, klachten,…) tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
De student zal nu meer focussen op het verdiepen van procesbegrip, het evalueren van de processen, en het formuleren van verbeteringsvoorstellen. Daarnaast zal hij zich ook actief toeleggen op het eigen ontwikkelingstraject:
- Bedrijfsinterne procedures aanmaken, wijzigen en trainen.
- Teamvergadering voorbereiden.
- Voor weerkerende problemen een root-cause analyse opstellen.
- Deelnemen aan ad hoc verbeterteams.
- Eigen werkplanning en prioriteitenlijst opstellen, afstemmen met afdelingsverantwoordelijke, en integreren met teamplanning.
- Persoonlijk Ontwikkelingsplan evalueren en verderzetten.
- Beslissing voorbereiden over mogelijk vervolgtraject: solliciteren bij dit bedrijf, elders, verder studeren?
De student levert een wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).
Behalve de 4 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.
Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de werkpleklerenbegeleider besproken.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 100,00 | |