Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 3: magazijnbeheer36883/3065/2324/1/46
Studiegids

Werkplekleren 3: magazijnbeheer

36883/3065/2324/1/46
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Magazijnbeheer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Bauwel Steven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 468,00 uren

Korte omschrijving

Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 2 en na het bepalen van zijn afstudeerrichting, kan de student zijn traject verderzetten in Werkplekleren 3.

Onder het vak Werkplekleren 3 Magazijnbeheer zal de student gedurende 12 weken 3 dagen per week op het bedrijf (grondstoffenmagazijn van een productiebedrijf, overslagterminal in de haven, 3PL-dienstverlener, e-commerce platform) meewerken. Gespreid over 36 werkdagen zal de student zijn theoretische kennis gericht toepassen op de dagdagelijkse praktijk als warehouse operator. Behalve de 36 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.

De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).

Werkplekleren 3 loopt parallel met de theoretische vakken Bedrijfsprocessen en Professionele Vaardigheden 3.  Het vormt dan ook een diepere toepassing van de theorie op het bedrijf. De student zal nu zijn rol op het bedrijf uitbreiden van ondersteunend medewerker tot actief deelnemend personeelslid. Hij zal de hem toegewezen taken autonoom leren uitvoeren. Hij zal een professionele werkrelatie opbouwen met de mentor/leidinggevende en zijn teamgenoten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

03: Communiceren: communiceert effectief en zakelijk over de logistieke processen waarbij hij betrokken is zowel intern als extern in de gangbare bedrijfstaal.
De student communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij hij betrokken is
De student gebruikt het juiste vakjargon in het Engels/Frans
De student communiceert effectief met de ondersteunende afdelingen (IT, klantendienst, kwaliteitscontrole) bij problemen en vertragingen op de werkvloer (menselijke fouten, systeembugs, enz.)
04: Teamwork, rapporteren: werkt constructief en flexibel in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf
De student handelt in samenwerking met collega's/leidinggevende
05: Eigen ontwikkeling sturen, professioneel handelen: stuurt zijn eigen ontwikkeling en handelt professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord.
De student handelt in functie van de toekomstige ontwikkelingen in magazijnbeheer
De student volgt de veranderingen in wetgeving en regelgeving op
De student handelt in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, geldende regel- en wetgeving en technische mogelijkheden
07MB: Magazijn- en materiaal handelingprocessen en -middelen: beheert operationele logistieke magazijn- en materiaal handelingprocessen en -middelen rekening houdend met kosten en overeengekomen service level met de klant, dit in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, KPI’s en geldende wet- en regelgeving en technische mogelijkheden.
De student beheert de goederenstroom van ontvangst tot opslag en van opslag naar levering.
De student zet e-mailinstructies om in een aankoop/verkooporder.
De student registreert accuraat de goederenbewegingen (ins en outs) in het ERP-, WMS-systeem.
De student organiseert de dagtaken in functie van klantenprioriteit, beschikbaar personeel, fysische of systeembeperkingen in het magazijn. Hij stelt een prioriteitenplan op en organiseert de picking waves.
De student volgt de voortgang van de magazijnactiviteiten ten opzichte van het plan en de prioriteiten. Hij houdt rekening met wisselende prioriteiten en reflecteert dit in de KPI (% tijdige ontvangst, % tijdige verzending, enz.)
08MB: Administratie: verwerkt administratief de informatiedoorstroom verbonden aan de magazijnprocessen.
De student volgt de administratieve verwerking van afgetekende documenten op.

Leerinhoud

De student zet het werkplekleren verder in het bedrijf, vanaf nu gefocust op de afstudeerrichting: magazijnbeheer.

Meer aandacht wordt besteed aan zelfstandig en autonoom werken, aan het toepassen van de verworven kennis in de theorievakken Logistiek Uitdieping en Bedrijfsprocessen Magazijnbeheer. De student wordt ook gevraagd om zich in het bedrijf als teamspeler, als deel van het operationele team, op te stellen, en om wekelijks te rapporteren over de activiteiten op de werkplek, de leerdoelen, problemen en opportuniteiten.

De student krijgt gedurende WPL 3 naast routinetaken die werden ingeoefend in WPL2 een aantal complexere opdrachten, zoals bijvoorbeeld:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Traceren van verloren of verlate zendingen, behandelen van klachten.
• Opsporen van probleemgevallen (facturatiefouten, voorraadverschillen,…) tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
• Bedrijfsinterne procedures opvolgen en naleven.

volgende items kunnen aan bod komen:
- Inplannen van picking waves en prioriseren van dringende bestellingen
- Inbound/Outbound slotting
- Beheren van sturingsparameters in het WMS-landschap
- Dagelijkse opvolging van KPIs.

De student levert een kort wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).

Behalve de 3 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.

Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de werkpleklerenbegeleider besproken.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage288,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren gedurende 12 weken, 3 werkdagen/week
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding stageplaats (eventueel sollicitatiegesprekken, CV,...) dagelijks invullen progressietracker, evaluatiemomenten met mentor en begeleider, zelfevaluatie, terugkomdagen,...

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00