Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Specifieke vakdidactiek jongeren en volwassenen33235/3045/2324/1/23
Studiegids

Specifieke vakdidactiek jongeren en volwassenen

33235/3045/2324/1/23
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: De Pooter Liesbet
Andere co-titularis(sen): Colpaert Ludovik, De Somer Catherine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2023 (Academiejaar) of 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
Je actualiseert, verbreedt, verdiept en verbindt kennis en vaardigheden en dat deel je in gesprekken.
De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
Je geeft een activerende inleiding die in alle didactische componenten (leerdoelen, leerinhouden, leer- en ontwikkelingsmaterialen, werk- en groeperingsvormen, evaluatie en feedback) aansluit bij de beginsituatie van een specifieke doelgroep en proactief is ten aanzien van de diversiteit van de doelgroep.
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
Je reikt collega's opties en constructieve feedback aan tot verbetering van eigen leerprocessen en oefenmomenten.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
Je geeft een gestructureerde inleiding rekening houdende met de vooropgestelde criteria (timing, klasorganisatie).
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
Je ontwikkelt, op basis van de rollen van de leraar en eigen ervaringen, een pedagogische visie over het leraarschap.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
Je analyseert je didactisch handelen en je destilleert je eigen werkpunten en kwaliteiten.
Je ontvangt feedback op een open manier en je onderneemt actie om je functioneren richting te geven, bij te sturen, te versterken en te vernieuwen.
Je reflecteert kritisch over je eigen didactisch handelen waarbij je actie onderneemt om je functioneren richting te geven, bij te sturen, te versterken en te vernieuwen.
Je brengt je didactisch handelen en reflectieproces beeldend in kaart.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
Je communiceert op een heldere manier over onderwijskundige thema’s en eigen strategieën voor de onderwijspraktijk.

Leerinhoud

De lessen Specifieke Vakdidactiek Jongeren en Volwassenen zijn praktijkgericht en specifiek toegepast op het lesgeven in de beeldende kunsten aan jongeren en volwassenen.
In de cursus wordt de theoretische basis gelegd ter ondersteuning van het lesgeven.  Ervaringen, opmerkingen en inzichten worden uitgewisseld. Het inoefenen, bespreken van praktijkgerichte situaties en het aanpakken van uitdagingen, is een constante tijdens de lessen, waarbij er kritisch gereflecteerd wordt over het eigen didactisch handelen.

Tijdens de lessen wordt er tijd en ruimte gemaakt voor reflectie, vragen, onderzoek en experimenten in functie van leer- en ontwikkelingsprocessen en het didactisch handelen. We ontleden casussen (vanuit de stage of eigen leservaring), zoomen in op didactische principes, zoeken uit hoe onderwijskwaliteit na te streven,  verkennen de toepassing van jaar- en intentieplannen, staan stil bij klasmanagement, organisatie en time-management, begeleidersstijl, superdiversiteit,enzovoort.  

Je gaat actief aan de slag met werkvormen om tot creatieve processen te komen, te evalueren of feedback te geven. Je maakt kennis met verschillende links en digitale tools die bij het lesgeven kunnen inspireren en ondersteunen; zoals taalontwikkelend lesgeven - Atlas, werken met padlets, Instagram, het Mirobord, Notion,...

Je geeft een kwaliteitsvolle inleiding die in alle didactisch componenten aansluit bij een specifieke doelgroep. Dankzij constructieve feedback van collega's kan je bijsturen en aanpassen zodat je jouw inleiding (en die van collega's) kan geven tijdens stagelessen. Je brengt jouw reflectieproces en didactisch handelen beeldend in kaart. Je zoomt in op de vraag hoe jij, vanuit jouw ervaringen en inzichten, een onderwijscontext kan ontwikkelen, vernieuwen en/ of verrijken. Tijdens de lessen oefenen we hoe een lesvoorbereiding correct op te stellen en te interpreteren.

We verwachten een proactieve, open leerhouding. Aanwezigheid en actieve deelname tijdens de lessen is aangeraden. Er worden absenties opgenomen. Het nalezen van de lesinhoud en delen van uit te voeren opdrachten, gebeurt via Digitap, Teams en E-mail. Bij afwezigheid, breng je de docent op de hoogte en bezorg je een attest aan het secretariaat.

Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op DigitAP.



Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Wezowski, P., & Wezowski, K. (2013). Lichaamstaal. Leuven: LannooCampus.
- KORTHAGEN, F.A.J., Reflectie en de professionele ontwikkeling van leraren. Pedagogische studiën 69, 1992, p. 112-123.
- het nieuwe puberbrein binnenstebuiten, Huub Nelis. ISBN 9789021556963

- https://raamleerplandko.files.wordpress.com&ie=UTF-8&oe=UTF-8

- http://www.onderwijs.vlaanderen.be

- https://ruimtevaarder.com/public/

- Tim Surma - 12 bouwstenen voor effectieve didactiek (https://onderwijscommunity.nl/artikelen/12-bouwstenen-voor-effectieve-didactiek-maken-een-goede-les/)

- Klasmanagement en reflectie
omgaan met diversiteit in de klas, Martin Valcke en Brigitte de Craene

- Magazine 'Klasse'

- Regisseer je klas, Elke Struyf




Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges48,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen112,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks40,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

In de studiewijzer staan gedetailleerde instructies en beoordelingscriteria.

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen.
Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen.