Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
APO 238016/3045/2324/1/05
Studiegids

APO 2

38016/3045/2324/1/05
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Suls Lore
Andere co-titularis(sen): Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

EVALUATIE
De beoordeling van de masterproef is zowel proces- als productgericht.
Onderzoeksvaardigheden, gekozen methodieken, functioneren in een team, zelfredzaam en zelfstandig functioneren binnen en buiten het collectief, reflectievaardigheden, inhoudelijke input, presentatievaardigheden, professionele houding, inhoud van het project, relevantie van het project en de output worden door meerdere beoordelaars en op verschillende beoordelingsmomenten getoetst.
Tijdens de intensieve opvolging en begeleiding is er een sterke aandacht voor de beginsituatie en de waarneembare groei van jou persoonlijk en het individueel functioneren binnen jouw collectief. Op basis hiervan wordt iedereen individueel beoordeeld, wat betekent dat je binnen éénzelfde collectief een verschillend eindcijfer kan krijgen. Studenten, externe partners en docenten van de opleiding worden op de hoogte gebracht van de evaluatiemomenten, beoordelingscriteria en evaluatievormen via de ECTS-fiche en de studiewijzer.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
Je professionaliseert je in 21ste eeuwse vaardigheden (digitale geletterdheid; probleemoplossend vermogen, creativiteit; kritisch denken; softskills; ... ) in functie van het welslagen van je collectief onderzoek.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
Je organiseert een presentatie-avond waarbij je op een inspirerende wijze over het onderzoek rapporteert met aandacht voor de presentatie-opbouw, de inhoud en de resultaten van het onderzoek en professionele presentatieskills (taalgebruik; stemvolume; lichaamshouding; ...).
Je organiseert testcases in functie van je onderzoek en voert ze zelfstandig uit.
De afgestudeerde communiceert adequaat met ouders/verzorgers met diverse taalachtergronden en stimuleert de betrokkenheid en het samen ontwikkelen van constructieve strategieën om het leerproces van de lerenden te ondersteunen en te stimuleren.
Je communiceert op een duidelijke en heldere manier waarbij de communicatiestijl en woordenschat is aangepast aan de doelgroep.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
Je communiceert op een duidelijke en heldere manier waarbij de communicatiestijl en woordenschat is aangepast aan de doelgroep.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
Je selecteert, vergelijkt en reflecteert zelfstandig en kritisch over bestaand (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau en integreert deze inzichten in het collectief onderzoek.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
Je ontwikkelt in dialoog met anderen een persoonlijke didactisch-artistieke visie op kunsteducatieve paradigma's in onderwijskundige, vakdidactische en vakinhoudelijke onderzoeksthema's.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector.
Je formuleert zelfstandig een relevante onderzoeksvraag en bijhorende subvragen en kan deze analyseren, herformuleren en verdedigen.
Je past een mix van onderzoeksmethodieken toe en/of ontwikkelt een eigen methodiek optimaal afgestemd op je onderzoeksvraag.
Je voert een praktijkgebaseerd onderzoek uit en neemt hiervoor autonoom de beslissingen.
Je creëert onderzoeksoutput die innovatief, relevant en toepasbaar is in de praktijk.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
Op basis van ervaringen en inzichten kan je advies formuleren dat bijdraagt aan beroepsvernieuwing, beleid en/of ontwikkeling van een school, culturele instelling of kunsteducatieve organisatie.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
Je reflecteert constructief en zelfkritisch over je eigen handelen in collectief verband en je optimaliseert pro-actief jouw intrapersoonlijke en interpersoonlijke vaardigheden.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
Je neemt initiatief en verantwoordelijkheid tijdens samenwerkingsmomenten.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
Je presenteert en publiceert je collectief onderzoek toegankelijk, gestructureerd en afgestemd op het brede werkveld.
Je motiveert en verdedigt de gemaakte keuzes in je collectief onderzoek helder en overtuigend.
Je rapporteert zowel mondeling als schriftelijk met oog voor taalcorrectheid in spelling, grammatica en woordkeuze over je onderzoek.

Leerinhoud

Het Artistiek Pedagogisch Onderzoek (APO2, 9 studiepunten) is de masterproef van deze masteropleiding en vormt samen met de stages de afsluitende toetsing waarin je aantoont dat je de leerresultaten van de opleiding hebt verworven. APO doelt op een geïntegreerde verdieping en specialisatie van eerder verworven kennis, vaardigheden en ervaringen, en wordt inhoudelijk en methodologisch voorbereid in voorgaande opleidingsonderdelen (Denkkaders; APO1; ...).
Via praktijkgebaseerd onderzoek in de kunsteducatieve sector en/of in het (kunst)onderwijs versterk je jouw onderzoeksvaardigheden en leer je een onderzoekende en reflectieve houding aanwenden. Het praktijkgebaseerd onderzoek is gelinkt aan een artistieke praktijk, waarbij het beeldend-educatieve experiment en resultaat centraal staat en waarbij de inzichten van jou als onderzoeker zich vormen via deze artistiek-educatieve praktijk.
Finaal dien je te beschikken over een onderzoekende, leergierige, ondernemende en kritische houding die zelfredzaam en zelfstandig de onderzoeksfases kan doorlopen en eindverantwoordelijkheid kan dragen voor de deeltaken van het onderzoeksproject. Je verwerft sociale en communicatieve vaardigheden om constructief en professioneel in een team samen te werken en zo samen tot een eindconclusie/resultaat van het onderzoeksproject te komen. Je leert kritisch reflecteren over het eigen functioneren (individueel en in groep) en je kan het proces en de output plaatsen in het breder kader van een onderwijsgemeenschap, het kunsteducatieve werkveld en de maatschappij.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op Digitap en in de studiewijzer.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Kris Van den Branden (2019) Onderwijs voor de 21ste eeuw: Een boek voor leerkrachten en ouders (zevende druk). Uitgeverij ACCO.

Looby Macnamara (2017). Permacultuur in je persoonlijke en sociale leven, ISBN9789062240289. Uitgever Jan Van Arkel.

Andreas Schleicher (2018). World Class: How to build a 21st-century school system, Strong Performers and Successful Reformers in Education, OECD Publishing, Paris. ISBN (print) 978-92-64-299479 ISBN (PDF) 978-92-64-300002

Azghari, Y. (2005). Cultuurbepaalde communicatie. Waarden en belangen van passieve en actieve culturen. Soest: Nelissen.

Geest, N. van der (2006), Interculturele competenties. Actuele kunst heeft intercultureel competente kunstenaars nodig. Kunstzone 5 (6), 6-9
Hofstede, G. & Hofstede, G.J. (2005).

Pinto, D. (1994). Interculturele communicatie. Dubbel perspectief door de driestappen-methode voor het doeltreffend overbruggen van verschillen. Houten: Bohn Sta eu Van Loghum.

Ruimte aan verscheidenheid. Kunst en kunstonderwijs in lokaal en mondiaal perspectief. Utrecht: Centrum voor onderzoek Hogeschool voor de Kunsten.

Williams, J. (1996). Across the Street, Around the World: a handbook for cultural exchange. Londen: British American Arts Association Ltd.

Zijlmans, K. & Damme, W. van. (2008). Interculturalisation in Art: Conceptualizing Processes and Products. World Art Studies: exploring concepts and Approaches. Amsterdam: Valiz.

Dit is onderzoek – ISBN 9789001895440
Zo doe je een onderzoek – ISBN 9789001747619
Praktijkgericht kwalitatief onderzoek – ISBN 9789024425921
Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden – ISBN 9789463799072
Kwalitatief onderzoek voeren in de praktijk – ISBN 9789461173157
Kwalitatief onderzoeken – ISBN 9789081971126
Kwalitatief interviewen: kunst en kunde – ISBN 9789024452606
Actieonderzoek doen – ISBN 9789024445677

(Specifieke studiematerialen worden op maat van de student en het onderzoek aanvullend aangeboden tijdens de lessen)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing10,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Vormen van groepsleren90,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht70,00vooronderzoek + onderzoeksproject -
presentatie + publicatie




De student is geslaagd bij een minimumscore van 10/20
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00mondelinge + schriftelijke reflecties

Toetsing (tekst)

Beoordeling:
Is een combinatie van procesbeoordeling, productbeoordeling en reflectie (zie voor meer info bij 'toetsing').

Beoordelingsaspecten:
1. Inhoud van het project
2. Methodiek/proces
3. Relevantie van het project
4. Resultaten/output
5. Presentatieskills
6. Rol binnen het collectief
7. (Zelf)reflectief vermogen op metaniveau

TOETSING:
30% Procesbeoordeling
Visueel digitaal logboek (proces in beeld + inhoud + verwerken van feedback)
Projectvoorstel (inhoud vooronderzoek: uitwerking + tijdig indienen projectvoorstel)
Intervisie & injectiemomenten (beoordeling op basis van observaties: functioneren in collectieve samenwerking + professionele houding)
40% Productbeoordeling
Realisatie onderzoeksproject/testcases
Inhoud en vertaalslag naar het werkveld: magazine + bruikbare output
Eindpresentatie APO
30% Reflectie
Permanente evaluatie adhv observaties/reflectiegesprekken/lesopdrachten over inhoud/aanpak onderzoeksproject; collectieve samenwerking; eigen professionele houding & engagement; zelfkritisch/zelfreflectief vermogen op meta-niveau.