Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Coachingtraject37393/3045/2324/1/66
Studiegids

Coachingtraject

37393/3045/2324/1/66
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Wolfaert Indra
Andere co-titularis(sen): Colpaert Ludovik, De Pooter Liesbet, De Somer Catherine, Geerts Laetitia, Gils Lou
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
Je verwoordt feedback op een constructieve manier, zodanig dat de ontvanger ermee aan de slag kan.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
Je wisselt artistiek-didactische expertise met je stagepartner uit en je communiceert constructief over deze leermomenten.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
Je analyseert je didactisch handelen en je destilleert je eigen werkpunten en kwaliteiten.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
Je beschikt over een passende beroepshouding en je kan overleggen en samenwerken met collega’s uit het werkveld.
Je communiceert op een heldere manier over onderwijskundige thema’s en eigen strategieën voor de onderwijspraktijk.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
Je gaat met collega's uit het werkveld in dialoog over je ervaringen, inzichten en meningen inzake onderwijskundige en kunsteducatieve thema’s.

Leerinhoud

Het coachingtraject bestaat uit groepsreflectiegesprekken vertrekkende vanuit een opgelegd thema en/of probleemstelling uit de eigen lespraktijk. Tijdens deze gesprekken staat reflectie, uitwisseling van ervaring en kennis, verdieping en peer-to-peer coachen van medestudenten centraal.

Je gaat eveneens observeren op de huidige werkplek van een medestudent-leraar. Tijdens het lesbezoek wordt verwacht dat je met een kritische blik observeert naar het handelen van de leerlingen/studenten, de medestudent-leraar en verbanden legt tussen de geziene leerstof en het geobserveerde.
Vanuit de eigen ervaring, inzichten en kennis wordt er op een constructieve manier mondelinge en schriftelijke feedback gegeven.

Tijdens de reflectiegesprekken en het observatiemoment wordt er actief gewerkt aan; kritisch reflecteren over het eigen handelen en over de eigen (onderwijs) visie, kritisch reflecteren over de maatschappelijke rol van leraar, kritisch reflecteren over de onderwijsomgeving, het eigen handelen kunnen aanpassen, op een constructieve en kritische manier kijken naar jezelf als beeldend leraar en het eigen denken en handelen in vraag stellen en dat van je omgeving klas/atelier/school, praten over maatschappelijke (onderwijs)thema’s die invloed hebben op de les- en onderwijs- en kunstpraktijk, tijd maken voor uitwisseling en leren van elkaar.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Alle informatie staat in de stagehandleiding op DigitAP.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)6,00 uren
  • Omschrijving: Coachinggesprekken
  • Duur: Academiejaar
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)4,00 uren
  • Omschrijving: Observatieles bij je collega
  • Duur: Academiejaar
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)80,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00