Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Introduction, strategy, marketing media33349/3121/2324/1/69
Studiegids

Introduction, strategy, marketing media

33349/3121/2324/1/69
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing extended
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In de eerste 5 weken van de postgraduaatsopleiding Content Rules!? en Content Rules!? Extended maken we kennis met het vakgebied content marketing en situeren we het vakgebied in het domein van journalistiek, marketing, advertising, media en PR.

In 5 opeenvolgende themaweken behandelen we de basic begrippen rond businessmodelling, merkstrategie en geven we meer duiding en achtergrond over content marketing dat zich op het kruispunt van
journalistiek, marketing, advertising en communicatie bevindt.
We geven daarbij antwoord op volgende vragen:

• Wat wordt verstaan onder content marketing??
• Hoe verklaren we de opkomst van content marketing?
• Wie zijn de belangrijkste spelers?
• Wie werkt in content marketing?
• Hoe werkt content marketing?
● Wat zijn de belangrijkste redenen om content marketing in te zetten?
● Hoe bepaal je je content marketing strategie?
● Welke zijnde belangrijkste strategische modellen?

We vertrekken daarbij zoveel mogelijk vanuit concrete actuele cases waar we praktische tools en denkkaders aan toevoegen.
Zo verwerven studenten zowel inzicht als vaardigheden in content marketing.
Aan het einde van deze eerste module, kiezen de studenten hun agency-portfolio-opdracht waar ze de rest van het jaar verder op werken.

Leerinhoud

In deze eerste module wordt vooral een kader gecreëerd om content marketing te kunnen situeren, begrijpen en duiden.
Volgende thema’s komen aan bod:

- Business modelling
- Marketing drivers + cases
- Buyer personas / customer journeys + cases
- Inleiding content marketing
- Strategic content marketing models + cases
- Agency session: account basics / roles
- Day session: sustainable stories

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: People always talk about reputations - Frederik Picard
- Handboek: Do Tell - Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard, Chris Van Gils
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Playbook - Carolien Vader
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education

Alle communicatie verloopt via Slack.

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie: studenten moeten minstens 70% van de lessen aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan het eindexamen
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht

Eerste examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)

Tweede examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)