Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Storytelling, news content & editorial content33350/3121/2324/1/06
Studiegids

Storytelling, news content & editorial content

33350/3121/2324/1/06
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing extended
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In de tweede module van het postgraduaatprogramma Content Rules!? staat (written) content en contentcreatie centraal.

In 5 opeenvolgende themaweken lichten we de basics van content creatie en storytelling toe. Dit zowel voor editorial content, news content als branded content
We geven daarbij antwoord op volgende vragen:
● Wat is content? Hoe werkt content?
● Wat zijn de principes van storytelling?
● Hoe werkt news content? Editorial content? Brand content?
● Wat is het belang van tone-of-voice?
● Wat is de rol van eindredactie?
● Welke content channels en dragers zijn er en hoe werken ze?
● Wat zijn content formats en hoe werken ze?
● Hoe brief je en evalueer je copy?
● Hoe schrijf je compelling copy?


Aan de hand van voorbeelden en praktische oefeningen, maken we studenten vertrouwd met de rol van content, hoe content gecreëerd en gepubliceerd wordt en hoe content gebriefd en geëvalueerd kan worden. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om het content creatie proces te plannen, begeleiden en evalueren.
Aan het einde van deze eerste module, werken de studenten eerste content creaties uit voor hun agency-project.

Leerinhoud

In deze tweede module wordt vooral een kader gecreëerd om tekstuele content te kunnen begrijpen, creëeren, briefen en evalueren.
Volgende thema’s komen aan bod:

- Copywriting
- Storytelling
- Content formats
- Agency session: creativiteit
- Day session : storytelling & storytooling
- Channels & dragers

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: People always talk about reputations - Frederik Picard
- Handboek: Do Tell - Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard, Chris Van Gils
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Playbook - Carolien Vader
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education

Alle communicatie verloopt via Slack.

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie: studenten moeten minstens 70% van de lessen aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan het eindexamen
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht

Eerste examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)

Tweede examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)