Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Visual content & branding33348/3121/2324/1/35
Studiegids

Visual content & branding

33348/3121/2324/1/35
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing extended
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In de derde module van het postgraduaatprogramma Content Rules!? draait alles rond visuele & auditieve content: beeld, video-audio, fotografie, illustratie & grafiek.

In 5 opeenvolgende themaweken nemen we de verschillende vormen van visuele content onder de loep, voor de verschillende content kanalen.
We geven daarbij antwoord op volgende vragen:
● Hoe werkt visuele communicatie in een maatschappelijke context en waarom is het van belang?
● Wat is het belang van een visuele identiteit van een merk?
● Wat is een brandbook en hoe ga je ermee om?
● Wat is een editorial guide en hoe sluit die aan bij de brand guide?
● Wat zijn de basisprincipes van editorial design? In print, online, in social?
● Hoe leg je een beeldconcept vast?
● Hoe maak je moodboards, hoe zet je visuele creatieve research op?
● Hoe werkt indesign?
● Welke soorten fotografie zijn er? Waarvoor worden ze ingezet?
● Hoe kun je een goede fotografie-briefing schrijven?
● Welke soorten video kun je inzetten?
● Hoe kun je video produceren?
● Hoe maak je een video-briefing?
● Hoe zet je (crossmediale) producties op?
● Wat zijn de verschillende rollen in een producties-proces?
● Hoe werkt de samenwerking met je klant in een productie-proces?

Aan de hand van voorbeelden en praktische oefeningen, maken we studenten vertrouwd met de rol van visuele content. Studenten leren hoe visuele content gecreëerd en gepubliceerd wordt en hoe visuele content gebriefd en geëvalueerd kan worden. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om het visuele content creatie proces te plannen, begeleiden en evalueren.

Leerinhoud

In deze derde module focussen we op visuele content; visuele storytelling op verschillende platformen. We lichten het belang van een visuele identiteit van merken toe en hoe deze kan toegepast/aangepast worden in een editorial context. We nemen specifieke visuele kanalen zoals Instagram, YouTube en Pinterest onder de loep en overlopen verschillende content formaten en hoe ze werken (memes, gifs, infographics, short form video’s, collages, etc). Ook het (crossmediale) content productieproces komt uitgebreid aan bod.
Volgende thema’s staan op het programma:

- Branding - brand guide - editorial style guide
- Video basics
- Canva
- Agency session: video & tv formats
- Social media for content marketing: TikTok
- Day session: Artificial Intelligence
- Agency session: visual identity

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: People always talk about reputations - Frederik Picard
- Handboek: Do Tell - Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard, Chris Van Gils
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Playbook - Carolien Vader
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education

Alle communicatie verloopt via Slack.

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie: studenten moeten minstens 70% van de lessen aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan het eindexamen
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht

Eerste examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)

Tweede examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)