Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Digital & social content33351/3121/2324/1/40
Studiegids

Digital & social content

33351/3121/2324/1/40
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing extended
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In de vierde module van het postgraduaatprogramma legt de focus op digitale & sociale media& marketing skills.

In 5 opeenvolgende themaweken komen volgende onderwerpen aan bod
● Wat zijn de basisprincipes van digitale en social marketing?
● Wat zijn de belangrijkste digitale & social kanalen en hoe kun je ze inzetten voor contentmarketing?
● Hoe bepaal je de digitale & sociale contentmix voor je merk?
● Hoe bepaal je je KPI’s voor digital & social media voor je brand?
● Hoe zet je digital & social campagnes op voor je merk?
● Hoe zet je een measurement plan op?
● Hoe lees je web & social analytics?
● Welke soorten content kun je onderscheiden voor digital & social media-platformen?
● Welke zijn de belangrijkste tools om zelf een website te bouwen?
● Hoe maak je een behoefte-analyse voor een website?
● Hoe stel je een briefing op om een website te (laten) bouwen?
● Hoe schrijf je een concept voor een website, hoe ontwikkel je wireframes en de sitestructuur?
● Hoe schrijf je digitale content, waar moet je op letten? (key-words, back-links, structuur, lengte, clickbait)
● Hoe ontwikkel je een concept voor een infographic?
● Welke zijn de belangrijkste data-visualisatie tools?
● Hoe zet je een newsletter programma op? Wat zijn daarvoor de beste tools?
● Hoe zet je een cross-mediaal dashboard op?
● Hoe kun je google trends inzetten?
● Hoe schrijf je compelling headlines?
● Wat is het belang van meta-descriptions?
● Hoe schrijf je een tweet?
● Hoe werken met guest bloggers & influencers?

Aan de hand van voorbeelden en praktische oefeningen, maken we studenten vertrouwd met de rol van digitale en social content, hoe digitale & social content gecreëerd en gepubliceerd wordt en hoe digitale & social content gebriefd en geëvalueerd kan worden. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om het digitale en social content creatie proces te plannen, begeleiden en evalueren. Ook de basis principes van digitale en social marketing worden besproken en hoe digitale & social content geactiveerd kunnen worden door bought media.

Leerinhoud

In deze vierde module focussen we op digitale & social branded content: digitale & social storytelling voor merken, overheden ininstanties op verschillende platformen. We nemen specifieke branded digitale kanalen zoals brand websites, blogs, vlogs, newsletters, apps, webinars en branded sociale kanalen als instagram, Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn onder de loep en overlopen hoe ze werken voor merken, hoe je ze kunt inzetten, plannen, meten en activeren voor je merkboodschappen en het opbouwen van een publiek voor je merk. Ook het (crossmediale) digitale & social brand-content productieproces komt uitgebreid aan bod met een overzicht van planning & publishing-tools.
Volgende thema’s staan op het programma:

- Digitale content marketingstrategie: doelstellingen, doelgroepen, distributiekanalen, contenttypen, contentplanning
- Digitale content marketingstrategie: Google Analytics, keyword-onderzoek, SEO
- Data driven content marketing: e-mailmarketing, segmentatie, personalisatie, A/B-testing, cross-channel marketing, optimalisatie
- Social media for content marketing: strategy
- Day session: Instagram - Pinterest
- Social media for content marketing: LinkedIn

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: People always talk about reputations - Frederik Picard
- Handboek: Do Tell - Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard, Chris Van Gils
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Playbook - Carolien Vader
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education

Alle communicatie verloopt via Slack.

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie: studenten moeten minstens 70% van de lessen aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan het eindexamen
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht

Eerste examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)

Tweede examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)