Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Distribution, promotion & POE33352/3121/2324/1/74
Studiegids

Distribution, promotion & POE

33352/3121/2324/1/74
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Content Marketing extended
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Marain Frederik, Picard Frederik, Van Gils Chris
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In de vijfde module van het postgraduaatprogramma leggen we de focus op data, metrics, measurement, seo-sea & paid & earned media. We bekijken dus oa hoe de content verspreid kan worden in betalende campagnes (paid media/SEA); hoe de content gevonden kan worden (SEO), hoe data inzicht kunnen geven over de doelgroep, over welke content gelezen wordt en naar welke content gezocht wordt.

In 5 opeenvolgende themaweken komen volgende onderwerpen aan bod
• Hoe werkt data-driven content marketing?
• Wat zijn de belangrijkste data die een rol spelen in content marketing?
• Hoe zet je een measurement frame op?
• Hoe bepaal je je KPI’s voor je content-campagnes?
• Hoe combineer je content marketing & PR?
• Hoe zorg je ervoor dat er over je brand/content gesproken/gepubliceerd wordt?
• Hoe zorg je ervoor dat je content gevonden wordt?
• Hoe stem je je content af op het zoekgedrag van je klanten/ prospects?
• Hoe kun je je content activeren?
• Hoe kun je content campagnes opzetten?
• Hoe weet je waar je je content moet adverteren?
• Hoe werkt native content?
• Hoe stem je native en content marketing op elkaar af?
• Wie heeft de rechten op je content?
• Wie beheert je content?

Aan de hand van theoretische inzichten, modellen en best practices, maken we studenten vertrouwd met het complete eco-systeem dat ingezet moet worden om content marketing goed te laten werken. Zo verwerven studenten inzicht en praktische skills die hen zullen helpen om een goed zicht te krijgen op de rol en het belang van content distribute, activatie & measurement. We bekijken de raakvlakken tussen PR & content marketing, advertising & content marketing en media & content marketing. En gaan uitgebreid in op content governance: het beheer van je content en je content marketing processen.




Leerinhoud

In deze vijfde module focussen we op de activatie, distributie, het measurement en de governance van content.
Volgende thema’s staan op het programma:

- Agency session: 360 ° media
- Metrics
- Day-session workshop portfolio presentation
- Content distributie - SEA
- Content distributie - PESO
- Real life cases: X jaar later

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Slides lessen
- Artikels vakpers
- Handboek: People always talk about reputations - Frederik Picard
- Handboek: Do Tell - Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard, Chris Van Gils
- Handboek: Aan de slag met Content Marketing - Aart Lensink- Adfo Groep
- Handboek: Content Playbook - Carolien Vader
- Handboek: Content Marketing en Community Management – Irma Machielse -Person
- Handboek: Content Marketing : van marketeer tot uitgever – Lannoo Campus
- Handboek: Content Inc- Joe Pulizzi – Mc Graw Hill Education

Alle communicatie verloopt via Slack.

Toetsing (tekst)

Elke module heeft praktische oefeningen en leesopdrachten
Permanente evaluatie: studenten moeten minstens 70% van de lessen aanwezig zijn om te mogen deelnemen aan het eindexamen
Gedurende de looptijd van de opleiding werken de studenten aan hun eindopdracht

Eerste examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)

Tweede examenperiode
- Projectopdracht: Paper en presentatie (80%)
- Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie - Gedragsobservatie) (20%)