Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Leergroep : Project in het werkveld36822/3058/2324/1/58
Studiegids

Leergroep : Project in het werkveld

36822/3058/2324/1/58
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen) als Leergroep : Project in het werkveld
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Verschaeren Edward, Vleugels Evelien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Leergroep : Basishouding van de MW'er EN (geslaagd voor Praktijkverkenning OF geslaagd voor Praktijkverkenning (7 ECTS)) EN (simultaan te volgen met Beroepspraktijk A OF geslaagd voor Beroepspraktijk A) OF (simultaan te volgen met Beroepspraktijk A (13 ECTS) OF geslaagd voor Beroepspraktijk A (13 ECTS)).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Dit OLOD behandelt: kritische analyse en reflectie van organisaties en actuele methoden en werkvormen binnen het werkveld en hoe de student zich daar tegenover positioneert. 
Dit OLOD bereidt de student voor op het functioneren als professional in een organisatie.
Dit OLOD faciliteert projectwerk in samenwerking met partners in het werkveld. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

08: hulpverlening: In nieuwe en complexe contexten informeert en adviseert de gegradueerde de cliënt en het cliëntsysteem bij hun hulpvragen en noden.
Je stelt een plan op in overleg met het werkveld.
Je bereidt stapsgewijs een project in het werkveld voor.
Je voert een project in het werkveld uit.
Je werkt constructief samen met je projectgroep.
10: interactieprocessen: Begeleidt interactieprocessen tussen cliënten en cliëntgroepen en draagt bij aan opleidingsacties.
Je evalueert het project.
Je bewaakt de planning voor het project in het werkveld.
02: Je onderhoudt kwalitatieve contacten met cliënten, cliëntsysteem en andere relevante actoren.
Je legt contact met organisaties in het werkveld.
07: Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je rapporteert de resultaten van het project.
Je presenteert het project.
08: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je stelt een realistisch draaiboek op.
09: Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je gaat actief op zoek naar de beste manieren om doelen te bereiken en bekijkt hiervoor verschillende opties.
Je werkt een instrument of activiteit uit vertrekkende van noden en vragen van een welzijnsorganisatie.
Je motiveert een projectvoorstel op basis van een vraag uit het werkveld.
Je linkt het projectvoorstel aan noden uit het werkveld.
10: Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je formuleert standpunten over sociale/maatschappelijke thema's.
Je reflecteert over je handelen in de projectgroep.
Je reflecteert over de samenwerking in de projectgroep.
Je reflecteert over de meerwaarde van het project.

Leerinhoud

Projectmatig werken: projectidee presenteren, opstellen van plan van aanpak. Voorbereiden, uitvoeren, rapporteren en evalueren van een project. Reflecteren over eigen functioneren en de samenwerking in de projectgroep.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer + opdrachtenbundel + powerpoint en lesmateriaal op digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren42,00 uren
Werkplekleren en/of stage80,00 uren
Werktijd buiten de contacturen46,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

  • Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
  • Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen