Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Motion32177/3052/2324/1/86
Studiegids

Motion

32177/3052/2324/1/86
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vandenbosch Johan
Andere co-titularis(sen): Vanden Bulcke Carl
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Elektriciteit AC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit AC) EN (simultaan te volgen met Toegepaste elektronica KL OF eerder ingeschreven voor Toegepaste elektronica KL) EN (simultaan te volgen met Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Motion behandelt synchrone en asynchrone machines en de sturingen van AC- en DC-motoren. Studenten leren de toepassingen voor deze componenten en hoe ze aan te sluiten en in te stellen.
Het olod Motion bereidt voor op het uitvoeren van controlemetingen op de functionaliteit aan de hand van verzamelde data uit schema's/tekeningen/handleidingen en op het opsporen van en diagnosticeren van storingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde voert elektrische en stromingstechnische basismetingen en –testen uit.
De student voert metingen uit op DC-motoren.
De student voert metingen uit op asynchrone motoren.
De student test de elementaire werking van een generator.
De student legt de werking van elektronische schakelaars uit in een typische toepassing.
De student legt het doel en de werking uit van één of meerdere startmethoden voor het starten van een asynchrone motor.
De student identificeert de opbouw en de diverse delen van een positioneersysteem.
De student onderscheidt de opbouw en de eigenschappen van enkele ongestuurde en gestuurde gelijkrichters.
De student beschrijft de bouw en het gedrag van een synchrone en/of asynchrone machine in het kader van identificatie en gebruik van deze machines.
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student beschrijft de eigenschappen van een frequentie-omvormer in het kader van zijn fundamentele werking.
De student werkt op een professionele manier aan groepsopdrachten.
De gegradueerde voert zelfstandig en onder toezicht van een leidinggevende installaties, indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in het domein van de HVAC-systemen in een residentiële en niet-residentiële context.
De student parametreert een frequentie-omvormer.
De student sluit een frequentie-omvormer aan.

Leerinhoud

Studie van:

  • Synchrone generator
  • Synchrone motor
  • Asynchrone motoren en startmethoden
  • Ongestuurde en gestuurde gelijkrichters
  • Frequentiesturing
  • Softstarter
  • Motorsturingen
  • Positioneersystemen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Tijdens de labomomenten moet de student een papieren versie van de labo-opdrachten bij zich hebben en de cursus en nodige informatie op zijn laptop of op papier kunnen raadplegen.
  • Eigen laptop met software "Connect" (gratis software online te downloadan). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Digitale evaluatie. Bevat ook vragen over uitgevoerde labo-opdrachten.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Digitale evaluatie. Bevat ook vragen over uitgevoerde labo-opdrachten.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Labo (concrete afspraken: zie labo-opdrachten)

Toetsing (tekst)

Toegang tot de praktijklessen

  •  Was je wettig of onwettig afwezig tijdens de les over de veiligheids- en werkafspraken? Dan kunnen we je omwille van veiligheidsredenen niet toelaten tot de daaropvolgende lessen. Je wordt pas opnieuw toegelaten als je de gemiste les over veiligheid zelfstandig via de online leeromgeving hebt ingehaald. Tot die tijd krijg je een 0-score voor alle gemiste onderdelen van de permanente evaluatie en heb je geen recht op een inhaalmoment.

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

Laattijdig indienen van opdrachten permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Groepswerk: De groep is verantwoordelijk voor het tijdig indienen. Het laattijdig (na de deadline) indienen van opdrachten resulteert in een 0-score voor die opdracht.