Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Werkplekleren 235021/3052/2324/1/73
Studiegids

Werkplekleren 2

35021/3052/2324/1/73
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Jiménez Peña Carlos
Andere co-titularis(sen): Brumm Ann-Christin, De Weerd Arthur, Rotty Laurens, Vanbrabant Bart
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 33 studiepunten afgewerkt hebben EN (eerder ingeschreven voor Werkplekleren 1: verkenning en voorbereiding OF eerder ingeschreven voor Mechatronica) EN geslaagd of getolereerd voor Elektriciteit AC EN eerder ingeschreven voor Koellast- en warmteverliesstudie.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 2 geeft de student de kans om, in een technisch multidisciplinaire arbeidsomgeving, de competenties die hij verworven heeft tijdens de opleiding te borgen. Om dit te bereiken, wordt de student in deze fase van het werkplekleren dagelijks betrokken bij geplande en periodieke technische werkzaamheden in het verlengde van zijn toekomstig beroep. Niet enkel kijken, maar doen (onder begeleiding van een werkplekmentor) is nu de boodschap.

De student zoekt zelf een gepast bedrijf. Dit bedrijf moet voldoen aan de door de hogeschool gedefinieerde voorwaardenlijst voor Werkplekleren 2. Gedurende het zoekproces naar een geschikte plaats kan de student terugvallen op de coördinator werkplekleren.

Alvorens de student met werkplekleren kan starten, dient hij/zij een voorstel werkplekleren in (werkplekfiche). Na goedkeuring van dit voorstel brengt de student de contractuele verplichtingen in orde, inclusief het gezondheidstoezicht (indien van toepassing). De student moet een risicoanalyse door de preventiedienst van het bedrijf laten uitvoeren en zich houden aan de conclusies van deze analyse.

Gedurende de looptijd van deze periode werkplekleren blijft de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren op diverse manieren het leerproces kwalitatief opvolgen en bijsturen waar nodig. De begeleider werkplekleren doet dat onder andere op basis van het portfolio (inclusief de dagrapporten) en door ongeveer 3 bedrijfsbezoeken te plannen. Tijdens die bezoeken zijn ook de student en de mentor werkplekleren aanwezig.

Het olod Werkplekleren 2 bereidt voor op Werkplekleren 3.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde voert elektrische en stromingstechnische basismetingen en –testen uit.
De student schat elektrische basismetingen en -testen correct in met het oog op effectief storingsonderhoud.
De student schat stromingstechnische basismetingen en -testen correct in met het oog op effectief storingsonderhoud.
De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student leest en interpreteert klimaattechnische (elektrische, mechanische) P&ID schema's en tekeningen.
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student past voorschriften en reglementeringen rond veiligheid, milieu en welzijn toe in een vertrouwd domein.
De student reflecteert over de naleving van de veiligheidsvoorschriften op de werkvloer.
De gegradueerde adviseert en informeert gebruikers, en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student informeert en adviseert gebruikers, collega's en leidinggevenden over de toestand van de klimatisatie-installaties.
De student formuleert voorstellen voor mogelijke preventieve, correctieve of adaptieve interventies onder toezicht van een leidinggevende.
De gegradueerde stuurt operationeel enkele medewerkers aan voor concrete werkzaamheden met aandacht voor de veiligheid, werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student maakt gebruik van zijn sociale vaardigheden om een ondersteunend netwerk binnen de gegeven beroepscontext op te bouwen en te stimuleren met het oog op een efficiënt en effectief werkresultaat.
De student gaat flexibel en constructief om met veranderende werkschema's, feedback en teamopdrachten.
De gegradueerde onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student informeert zich over de werking van klimatisatiesystemen.
De student reflecteert over de werkzaamheden op de werkplek.
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student rapporteert via opvolgdocumenten doeltreffend over zijn werkzaamheden aan collega's en leidinggevenden (schriftelijk).
De student rapporteert over zijn werkzaamheden in een dagrapport.
De student maakt RCA's op over eenvoudige storingen.
De gegradueerde voert zelfstandig en onder toezicht van een leidinggevende installaties, indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in het domein van de HVAC-systemen in een residentiële en niet-residentiële context.
De student stuurt zichzelf aan en neemt verantwoordelijkheid op binnen het eigen leerproces met het oog op zijn persoonlijke groei in deze beroepscontext.
De student werkt onder toezicht van een ervaringsdeskundige mee aan een klimatisatiesysteem.
De student werkt oplossingsgericht en lost zelf kleine problemen op (bv. kleine reparaties).
De gegradueerde lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek in een residentiële en niet-residentiële context.
De student rapporteert zodanig over de resultaten van de onderhoudstaken dat het onderhoudsplan mogelijk in het teken van curatief storingsmanagement bijgestuurd wordt.
De student lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.

Leerinhoud

  • Interne werkprocedures en werkinstructies
  • Interne montage- en demontagevoorschriften
  • Interne veiligheidsinstructies
  • Codex ARAB, AREI
  • EN-normering
  • Catalogi (Nederlands/Engels)
  • Alle kennis en vaardigheden die aan bod gekomen zijn tijdens de opleiding HVAC-systemen
  • RCA & LMRA
  • Periodieke en curatieve taken uitvoeren met focus op HVAC-systemen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren9,00 uren
Werkplekleren en/of stage240,00 uren
Werktijd buiten de contacturen141,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio40,00Beoordeling door begeleider (lector AP)
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context60,00Beoordeling door mentor (werkplek)

Toetsing (tekst)

Algemeen

  • Voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. de procedures, de evaluatie en richtlijnen voor het praktische verloop van het werkplekleren, raadpleeg je de procedures en de studiewijzer werkplekleren. Enkel de studiewijzer die bij de start van het desbetreffende academiejaar bekend wordt gemaakt op de digitale leeromgeving, is geldig.
  • Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst werkplekleren, inclusief risicoanalyse en werkpostfiche, kan het werkplekleren niet aanvangen.
  • Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer (indien vereist) op basis van een risicoanalyse en werkpostanalyse, kan het werkplekleren niet aanvangen.

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens:
    • Werkplekleren omdat deze contactmomenten gericht zijn op het verwerven van een praktische beroepsvaardigheid.
    • Intervisiemomenten omdat medestudenten een belangrijke bron van leren zijn en omdat een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.
  • Als je in totaal geen 30 werkende dagen kan bewijzen op basis van het prestatieblad én de dagrapporten, ongeacht wettige of onwettige afwezigheid, krijg je een 0-score op het deelexamen ‘praktijkbeoordeling in een professionele context’.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
  • Een gewettigde en ongewettigde afwezigheid tijdens een intervisiemoment kan je niet inhalen. Je krijgt een 0-score voor het desbetreffende intervisiemoment en de bijhorende opdracht(en).
  • Een gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan je, indien organisatorisch mogelijk, inhalen in overleg met de mentor (werkplek) en de begeleider (AP). Je neemt hiervoor zo snel mogelijk contact op met jouw mentor en jouw begeleider.
  • Een ongewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan je niet inhalen.